Objawienie 1:4–5
„Łaska wam i pokój od Tego, który jest, który był i który ma przyjść,
i od siedmiu duchów, które są przed Jego tronem,
i od Jezusa Chrystusa,
wiernego świadka,
pierworodnego z umarłych
i władcy królów ziemi”.
Po przedstawieniu się jako autor i zaznaczeniu, że Księga Objawienia jest dziełem apokaliptycznej (odsłaniającej rzeczywistość) przepowiedni, Jan kieruje do swoich czytelników powitanie zawierające błogosławieństwo i doksologię ("mówienie o chwale") (Ap 1:4b–6). Oba elementy są bogate teologicznie i przypominają nam o podstawowych prawdach dotyczących naszego Stwórcy.
Dzisiaj rozważymy błogosławieństwo trójjedynego Boga z Księgi Objawienia 1:4b–5a.
Jan modli się, aby jego słuchacze otrzymali łaskę i pokój „od tego, który jest, który był i który ma przyjść” (werset 4b). Sformułowanie to wyraźnie nawiązuje do Księgi Wyjścia 3:14, gdzie Bóg ujawnia Mojżeszowi swoje imię, które oznacza „Jestem, który jestem” lub „Będę, który będę”. Zgodnie z powszechnym użyciem w Nowym Testamencie, gdzie Bóg Starego Testamentu nazywany jest „Ojcem”, jest to pierwsza osoba Trójcy Świętej, odwieczny Ojciec, który nie ma początku.
Następnie Jan mówi, że błogosławieństwo pochodzi od „siedmiu duchów” przed tronem Ojca (Obj. 1:4b). Liczba siedem symbolicznie podkreśla boską pełnię Ducha Świętego i prawdopodobnie pochodzi z Księgi Izajasza 11:2, której greckie tłumaczenie podaje siedem atrybutów Ducha, trzeciej osoby Trójcy Świętej.
Izaj.11(2) Spocznie na Nim (gałązka z pnia Jessego - Jezus) Duch JHWH;
Duch mądrości i rozumu,
Duch rady i mocy (męstwa),
Duch poznania i bojaźni JHWH.
Na koniec błogosławieństwa udziela druga Osoba Trójcy Świętej – przedwiecznie zrodzony Syn Boży. Jan odnosi się do „Jezusa Chrystusa”, wskazując trzy prawdy dotyczące Jego osoby, które pocieszały jego pierwotnych słuchaczy (werset 5a).
Jest On „wiernym świadkiem”, który umarł za swoją wierność prawdzie Bożej.
Należy zauważyć, że słowo „świadek” jest tłumaczeniem tego samego greckiego słowa, od którego pochodzi termin „męczennik” (martyrologia). Wielu pierwszych czytelników Jana czekało męczeństwo, a Jezus jest głównym przykładem wiernego męczennika.
Jan nazywa również Jezusa „pierworodnym z umarłych”, co było powszechnym sposobem, w jaki pierwsi chrześcijanie wyrażali swoje przekonanie, że Jezus jest pierwszym z Bożych sprawiedliwych, który zmartwychwstał i który gwarantuje zmartwychwstanie wierzących (1 Kor. 15:20; Kol. 1:18).
Dawało to nadzieję pierwotnym czytelnikom Objawienia, że nawet jeśli umrą za swoją wiarę, będą żyć ponownie, ponieważ są zjednoczeni z Chrystusem.
[Warto też pamiętać, że właśnie Księga Objawienia [r.20] rozróżnia pierwsze i drugie zmartwychwstanie...
Dzieje Apostolskie 4(2) (Żydzi) Byli oburzeni, że (apostołowie) nauczają lud i głoszą, że zmartwychwstanie jest w Jezusie.
Dzieje Apostolskie 24(15) Mam przy tym nadzieję, że Bóg dotrzyma obietnicy, której spełnienia również oni oczekują, to znaczy, że nastąpi zmartwychwstanie sprawiedliwych i niesprawiedliwych.
1 Kor. 15(21) Skoro bowiem przez człowieka (Adama) wkroczyła śmierć, przez człowieka (Jezusa) też nadejdzie zmartwychwstanie.
1 Kor. 15(42) Podobnie z umarłymi i zmartwychwstaniem: Sieje się ciało zniszczalne, wzbudzane jest niezniszczalne.
2 Tym. 2(18) Rozminęli się oni z prawdą i głoszą, że zmartwychwstanie już się dokonało. W ten sposób podważają wiarę niektórych.]
Ten Jezus jest „władcą nad królami na ziemi” (Obj. 1:5a). Wielu Żydów z pierwszego wieku wierzyło, że źli aniołowie panują nad potęgami (mocarstwami) wrogimi Izraelowi. Jednak (nawet jeśli tak to wygląda) prawdziwym Władcą nad wszystkimi ziemskimi władcami jest Chrystus Jezus, nasz Pan. Jego lud nie musi obawiać się nawet najgorszego, co mogą zrobić ich wrogowie, ponieważ Jezus jest Królem i ostatecznie wszystko naprawi.
Coram Deo
Te “stare” prawdy podane w dzisiejszym fragmencie o Jezusie Chrystusie są tymi samymi prawdami, które musimy usłyszeć dzisiaj. Jeśli będziemy naśladować Jezusa w dawaniu świadectwa Bożej prawdzie, możemy cierpieć, a nawet umrzeć. Jednak pewnego dnia zmartwychwstaniemy, a Jezus, władca wszystkich królów, usprawiedliwi nas. Bez względu na to, jak ciemne mogą się wydawać sprawy dookoła nas, jesteśmy po zwycięskiej stronie, jeśli ufamy Chrystusowi Jezusowi, naszemu Panu.
Do dalszego studiowania
PSALM 89:19–27
(19) Kiedyś oddanym Tobie powiedziałeś w widzeniu:
Postawiłem chłopca ponad bohaterem,
Wywyższyłem wybranego z ludu;
(20) Znalazłem mego sługę Dawida
I namaściłem go mym świętym olejem.
(21) Przy nim będzie moja pewna ręka.
Tak! Jego właśnie me ramię umocni!
(22) Nie przechytrzy go wróg,
Żaden podły człowiek nie pognębi.
(23) Na jego oczach zgniotę jego przeciwników
I uderzę tych, którzy go nienawidzą.
(24) Moja wierność i łaska będą mu towarzyszyć
I w moim imieniu odniesie on zwycięstwo.
(25) Jego rękę położę na morzu,
Jego prawą dłoń — nad rzekami.
(26) On będzie do mnie mówił:
Ty jesteś mym Ojcem,
Moim Bogiem i opoką mojego zbawienia.
(27) Ja natomiast jego uczynię pierworodnym
I najwyższym pośród królów ziemi.
IZAJASZA 43:15
Ja, PAN, jestem waszym Świętym,
Ja, Stwórca Izraela, jestem waszym Królem.
1 TYMOTEUSZA 6:11–16
(11) Ty zaś, Boży człowieku, od tego wszystkiego uciekaj! Zabiegaj o sprawiedliwość, pobożność, wiarę i miłość, łagodność i cierpliwość. (12) Staczaj dobry bój wiary. Uchwyć się życia wiecznego; do niego masz powołanie, co potwierdziłeś pięknym wyznaniem wobec wielu świadków.
(13) Nakazuję ci w obliczu Boga, który wszystko ożywia, i w obliczu Chrystusa Jezusa, który przed Poncjuszem Piłatem złożył wspaniałe wyznanie, (14) abyś zachował przykazanie bez skazy i zarzutu, aż do przyjścia naszego Pana, Jezusa Chrystusa, (15) które we właściwym czasie objawi Cudowny, jedyny Władca, Król królów i Pan panów, (16) Jedyny nieśmiertelny, żyjący w świetle niedostępnym, Ten, którego nikt z ludzi nie widział i zobaczyć nie jest w stanie. Jemu niech będzie cześć i potęga — na wieki. Amen.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz