środa, 5 czerwca 2024

157 Modlitwa wszelkiego rodzaju

... Modląc się zawsze w Duchu, 

z wszelką modlitwą i błaganiem.

Efezjan 6:18

Modlitwa nigdy nie powinna stać się rutynowym doświadczeniem, tak samo jak nie powinna być rzadkim zjawiskiem. Nigdy nie ma okoliczności, w których nie jesteśmy wezwani do modlitwy. 

Pismo Święte pokazuje nam, że czasami wołamy do Boga z ciemności (na przykład Psalm 88); innym razem wylewamy do Boga nasze radosne uwielbienie dla wspaniałego majestatu Chrystusa (na przykład Objawienie 5: 12-14) - i często znajdujemy się gdzieś pomiędzy.

W Liście do Efezjan 6:18 Paweł zachęca nas, abyśmy przychodzili do Boga „z wszelkiego rodzaju modlitwami i prośbami”. Nie zawsze musimy mówić wszystko, ale mądrze jest nie mówić zawsze tego samego. Jak więc może wyglądać w praktyce rozmowa z naszym Ojcem o „wszelkiego rodzaju” rzeczach? Akronim PPPP służy jako prosta i przydatna pomoc w zapamiętywaniu różnych rodzajów modlitwy:

P - Podziw i adoracja: Możemy przyjść do Boga i po prostu rozkoszować się Jego wielkością. „Uwielbiajcie Pana ze mną i razem wywyższajmy Jego imię!” (Psalm 34:3). Istnieje nieskończona liczba powodów, aby chwalić Boga, nie tylko lub przede wszystkim za to, co uczynił, ale także za to, kim jest. Bóg jest doskonały pod każdym względem i dlatego jest godny naszego uwielbienia.

P - Przyznanie się i opamiętanie: W modlitwie powinniśmy uznać, że, jak powiedział Marcin Luter, opamiętanie nie jest czymś, co powinno być wywoływane tylko przez szczególne przypadki grzechu, ale raczej powinno być codziennym doświadczeniem: „Kiedy nasz Pan i Mistrz Jezus Chrystus powiedział: »Opamiętajcie się«, chciał, aby całe życie wierzących było opamiętaniem.” „Jestem człowiekiem o nieczystych wargach”, możemy wyznać z Izajaszem, „i mieszkam pośród ludu o nieczystych wargach” (Izajasza 6:5). Bóg jest godzien naszego szczerego przyznania się do grzechu.

P - Podziękowanie "w": Prawdziwym testem dla naszych serc jest to, co mówimy i jak się modlimy, gdy wydaje się, że nie ma za co być wdzięcznym. Paweł zachęca nas: „Dziękujcie w każdych okolicznościach” (1 Tesaloniczan 5:18) - także tych, których nigdy byśmy nie wybrali. Nie jesteśmy wezwani do dziękowania Mu za wszystko, ale mamy pamiętać, że zawsze są powody, by Mu dziękować, nawet w najtrudniejszych chwilach.

P - Prośba i błaganie: Wyrażanie naszych potrzeb naszemu niebiańskiemu Ojcu jest właściwe. 
Dlaczego? Ponieważ to od Niego pochodzi „Całe dobro, którym można obdarzyć, i wszelki doskonały dar pochodzą z góry, od Ojca światłości.” (Jakuba 1:17 lit
On dokładnie wie, czego potrzebują Jego dzieci (Mateusza 6:8.. wasz Ojciec zna wasze potrzeby, zanim Mu je przedstawicie.). 
Prosimy, szukamy i pukamy (7:7) - czasami o wielkie rzeczy, czasami o małe. O cokolwiek prosimy, Bóg jest godzien naszego błagania.

Pismo Święte zachęca nas i prowadzi do modlitwy na różne sposoby. A kiedy wśród tych wszystkich opcji nie możemy znaleźć właściwych słów, nie ma powodu do rozpaczy. Bez względu na to, jakie rodzaje modlitw i próśb jesteśmy w stanie zebrać - lub nie - Duch naszego Pana Jezusa zawsze „wstawia się za nami z westchnieniami zbyt głębokimi, by można je było wyrazić słowami” (Rz 8:26). 
Bóg pragnie cię wysłuchać. Więc módl się!

Ps 30:1-13: 
1 Psalm Dawidowy. Pieśń na poświęcenie przybytku. 
2 Wysławiać cię będę, Panie, bo wyciągnąłeś mnie z toni (bwp. z poniżenia)
I nie pozwoliłeś wrogom moim cieszyć się ze mnie. 
3 Panie, Boże mój, 
Wołałem do ciebie i uzdrowiłeś mię. 
4 Panie! Podniosłeś z otchłani duszę moją, 
Ożywiłeś mnie pośród tych, którzy schodzą do grobu. 

5 Wysławiajcie Pana, święci jego, 
I wyznawajcie święte imię jego! 
6 Bo tylko chwilę trwa gniew jego, 
Ale życzliwość jego całe życie.
Wieczorem bywa płacz,
Ale rankiem wesele. 

7 A ja, pewny siebie, powiedziałem: Nie zachwieję się na wieki. 
8 Panie! W życzliwości swej postawiłeś mnie na potężnej górze, 
A gdy zakryłeś oblicze swoje, zatrwożyłem się. 
9 Do ciebie, Panie, wołałem 
I Pana błagałem o zmiłowanie. 

10 Jakiż zysk z krwi mojej, 
Z mojego zejścia do grobu? 
Czy proch może cię wysławiać?
Czy może zwiastować wierność twoją? 

11 Wysłuchaj, Panie, i zmiłuj się nade mną! 
Panie, bądź moim wspomożycielem! 
12 Zmieniłeś skargę moją w taniec, 
Rozwiązałeś mój wór pokutny i przepasałeś mię radością, 
13 Aby dusza moja śpiewała ci i nie zamilkła: 
Panie, Boże mój, będę cię wiecznie wysławiał.


Adamczyk:

Ps 30:1

Wysławiam Ciebie, Boże mój, gdyż Ty zbawiłeś mnie,

Bo dzięki Tobie żaden wróg, nie śmieje ze mnie się.

Wyrwałeś Panie duszę mą, a groził Szeol mi.

Ożyłem, znowu jestem zdrów... O dzięki Panie Ci.


„Śpiewajcie Bogu wzniosły psalm, wy, którzy czcicie Go

Niech święci Imię Jego czczą, a wszyscy widzą to...”.

Gniew Jego chwilę tylko trwa, a łaska cały czas,

Tak jak wieczorny rzewny płacz, opuszcza z świtem nas.


Przedwcześnie rzekłem „mocno trwam”, choć siłę dałeś mi,

Bo gdy na chwilę skryłeś się, przeżyłem trwożne dni.

Więc błagam Ciebie: „Zmiłuj się... Nie pozwól ginąć mi.

Ci, którzy w prochu ziemi śpią, nie mogą służyć Ci”.


O jakże wdzięczny jestem Ci, w życiu wspomagasz mnie!

Że wór pokutny zmieniasz mi, na taniec, śmiech i śpiew.

Wysławiał będę Imię Twe najlepszą pieśnią swą,

Na wieki będę wielbił Cię, za wielką dobroć Twą.













Brak komentarzy: