czwartek, 29 sierpnia 2024

242 pt Ochronne Słowo Boga

 


Jana 17:9-19 SNP

Ja wstawiam się za nimi. 

Nie za światem, lecz za tymi, których Mi dałeś, ponieważ są Twoi. 

I wszystko moje jest Twoje, a Twoje — moje; w nich też jestem uwielbiony. 

Już niedługo będę na świecie. 

Lecz oni na nim zostają. Ja zaś odchodzę do Ciebie. 

Ojcze Święty, zachowaj ich w Twoim imieniu, które objawiłeś przeze Mnie, aby byli jedno — jak My. Dopóki z nimi byłem, Ja ich zachowywałem w Twoim imieniu, które objawiłeś przeze Mnie. Strzegłem ich tak, że żaden nie zginął, oprócz syna zatracenia, zgodnie z zapowiedzią Pisma. 


Teraz odchodzę do Ciebie, a mówię to wciąż na tym świecie, aby mogli doświadczać pełni mojej radości. Ja im powierzyłem Twoje Słowo, a świat ich znienawidził, gdyż — podobnie jak Ja — nie należą do świata. 

Nie proszę, abyś ich zabrał ze świata, ale abyś ich ustrzegł od złego

Nie należą do świata, jak i Ja nie należę do świata. 

Poświęć ich do życia w prawdzie; Słowo Twoje jest prawdą. 

Jak Ty Mnie posłałeś na świat, tak Ja ich posłałem na świat i za nich poświęcam siebie samego, aby ich życie również było poświęcone prawdzie.

-----------------


Kiedy Jezus modlił się tymi słowami za swoich uczniów, modlił się nimi na głos. Modlitwa ta była więc również instrukcją dla nich, jak mają postępować z otaczającym ich światem. 


Jezus przedstawia tutaj życie, które nie jest ani wygodnie nieodróżnialne od świata, ani wygodnie od niego oddzielone.


Taka jest wizja Jezusa dla Jego ludu: być w świecie, ale się od niego odróżniać. 

Jest to w rzeczywistości to, do czego lud Boży zawsze był powoływany, jako „królestwo kapłanów i naród święty” (Wj 19:6; 1 P 2:9-10).


Psalmy jasno pokazują, że zło jest obecnym zagrożeniem. 

Ludzie są opisywani jako „wrogowie” i „krwiożercy” (SNP Ps 59:1-3

..Ratuj mnie od mych wrogów, mój Boże! 

Chroń mnie przed przeciwnikami

Ocal mnie od czyniących nieprawość 

I wybaw od ludzi żądnych krwi!). 

„Złoczyńcy” są wszędzie wokół (94:4 ..PANIE, jak długo bezbożni, Jak długo bezbożni będą tryumfować?). Są też tacy, których drogi można opisać jedynie jako „krzywe (kręte, pogmatwane)” (125:5). 


Dlatego wielkim wyzwaniem jest wiedzieć, jak uszanować słowa Chrystusa - jak powstrzymać się od ulegania złu, które nas otacza.


-Nasza największa forma obrony jest widoczna w prośbie Jezusa do Ojca: „Zachowaj ich od złego”. Ochrona jest dostępna dla wszystkich, którzy powierzają się Bogu. 


Prawda ta jest również wyrażona w Psalmach, gdzie czytamy o Bożej ochronie oferowanej potrzebującym. Pan mówi, że „ponieważ jęczą potrzebujący, teraz powstanę” (Psalm 12:5). (Warto skojarzyć z ubogim w duchu).


Innymi słowy, Bóg chroni nie aroganckich i chełpliwych, ale tych, którzy uznają swoją zależność od Niego. To ich jęki słyszy Pan. 


-Boża ochrona dla potrzebujących jest również ochroną przed niegodziwcami. Dawid wyznaje, że Bóg „będzie nas strzegł od tego pokolenia na wieki” (w. 7). Źli ludzie mogą zranić lud Boży, ale nie mogą tego zrobić w żaden trwały sposób, ponieważ ostatecznie nie mogą dosięgnąć i zranić naszej duszy. Bóg zachowa nas od wiecznej krzywdy.


Boża ochrona jest dla potrzebujących

Przed kim? Przed niegodziwcami

-Ale w jaki sposób do nas dociera? Poprzez Słowo Boże, które jest lampą dla naszych stóp i światłem na naszych ścieżkach (Psalm 119:105). 


Każde Jego słowo okazuje się prawdą, oferując tarczę przeciwko wszystkim wrogom (18:30). Jeśli chcemy żyć wiernie w świecie, musimy poświęcić się Pismu Świętemu. 


Aby właściwie myśleć o otaczającym nas złu, słowo Boże musi być w naszym sercu, umyśle i na naszym języku. Bóg dał ci je, aby cię strzegło.


Czy modlisz się za siebie tak, jak Jezus modlił się za swoich naśladowców w noc przed śmiercią? 


Zastanów się, czy bardziej grozi ci upodobnienie się do świata, czy odsunięcie się od niego. 


Proś Pana o miłość, mądrość i odwagę potrzebne do tego, by żyć tak jak On: w świecie, a jednak w chwalebny sposób się od niego odróżniając.


Brak komentarzy: