BWP, Hbr 5:5-6:
Stąd i Chrystus nie wywyższył samego siebie, stając się Arcykapłanem,
lecz uczynił to Ten, który do Niego powiedział:
Ty jesteś moim Synem,
Ja Cię dziś zrodziłem.
Podobnie mówi w innym miejscu:
Ty jesteś kapłanem na wieki
według porządku Melchizedeka.
Zrozumienie instytucji żydowskiego arcykapłaństwa w I wieku pomoże nam lepiej docenić siłę argumentu zawartego w Liście do Hebrajczyków 5:1-10 na rzecz wyższości arcykapłaństwa Jezusa.
Zgodnie z prawem Mojżeszowym, kapłaństwo starego przymierza należało do Aarona i jego synów, ponieważ sam Bóg wyznaczył linię Aarona jako linię kapłańską (Wj 29:9).
Chociaż w systemie religijnym starego przymierza było wielu kapłanów, był też jeden arcykapłan, a jednym z jego głównych obowiązków było raz w roku wnoszenie krwi przebłagalnej do Miejsca Świętego przybytku, aby zakryć grzechy Izraela (Kpł 16).
Aaron był pierwszym z tych arcykapłanów. W czasach Dawida i Salomona linią arcykapłańską była linia Sadoka, jednego z potomków Aarona, którego Bóg wybrał na arcykapłana podczas zjednoczonej monarchii (1 Kron. 6:1–15; 29:22; Ezech. 40:44–47).
Dlatego autor Listu do Hebrajczyków podkreśla, że kapłan musiał być wybrany, mianowany i powołany przez Boga. „Nikt nie dostępuje tego zaszczytu sam z siebie” (Hbr. 5:4).
Autor Listu do Hebrajczyków mówi tu z ironią: „Nikt sam sobie nie bierze tego urzędu” – bo w czasach, gdy pisał (I w. n.e.), dokładnie tak się działo.
Od powstania Machabeuszów (ok. 160 r. przed Chr.) arcykapłanów już nie wyznaczał Bóg, tylko politycy:
- Dynastia Hasmoneuszów sama sobie wzięła ten tytuł.
- Potem Herodowie (królowie podlegli Rzymowi) mianowali kogo chcieli – często nie z rodu Sadoka.
W latach 37 przed Chr. – 70 po Chr. urząd arcykapłana sprawowało aż 28 różnych osób – najczęściej politycznych nominatów.
Niektórzy odbiorcy Listu myśleli: „Lepiej wrócić do starego systemu ze świątynią i arcykapłanami niż iść za Jezusem”. Autor pokazuje: ten „stary system” w ich czasach był już dawno zepsuty i pozbawiony Bożego upoważnienia i autoryzacji.
W przypadku Jezusa było inaczej. List do Hebrajczyków 5:5-6 podkreśla, że Jezus nie wziął sobie urzędu arcykapłana sam – powołał Go sam Bóg.
Na poparcie tej tezy powołuje się na dwa kluczowe psalmy mesjańskie: Psalm 2 i Psalm 110.
W kolejnych rozważaniach omówimy bardziej szczegółowo znaczenie arcykapłaństwa Jezusa według Psalmu 110 (Hbr 5:6).
Psalm 2 odnosi się pierwotnie do intronizacji Dawida i jego synów, którzy byli jedynie ludźmi, którzy zostali adoptowani jako synowie Boży po wstąpieniu na tron (Ps. 2:7; Hbr 5:5).
W Jezusie te słowa spełniają się doskonale: On nie został „adoptowany” na Syna – jest Nim odwiecznie. Po zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu Bóg naprawdę „intronizuje” Go jako wiecznego Króla i jedynego prawdziwego Arcykapłana.
_______
Chrystus, jako wcielony Zbawiciel, został wyznaczony przez samego Boga na naszego Najwyższego Kapłana. Dlatego każdy, kto twierdzi, że jest pośrednikiem między nami a naszym Stwórcą, wysuwa fałszywe twierdzenie. Jest tylko jeden Najwyższy Kapłan, a wszyscy inni, którzy twierdzą, że pośredniczą między nami a Bogiem, muszą zostać odrzuceni.
Do dalszego studiowania
1 KRÓLEWSKA 1
1 KRONIK 17:1–15
AGGEUSZA 2:1–9
HEBR 7
___________
Komentarz F.F. Bruce:
Autor listu teraz stosuje do Chrystusa zasadę, którą właśnie sformułował w wersecie 4: nikt nie może sam sobie przypisać godności arcykapłańskiej – musi być powołany przez Boga.
W przypadku Chrystusa to powołanie jest podwójne i wyjątkowe:
1. "Ty jesteś moim Synem, Ja Cię dziś zrodziłem" (Ps 2:7)
Cytat z Psalmu 2, pierwotnie odnoszący się do namaszczenia królewskiego izraelskiego monarchy w dniu jego intronizacji, tutaj jest zastosowany do wyniesienia (wywyższenia) Chrystusa po zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu.
Autor Listu do Hebrajczyków już wcześniej użył tego wersetu w 1:5, by podkreślić synostwo Chrystusa.
Teraz pokazuje, że to samo boskie wypowiedzenie, które ustanowiło Chrystusa Synem w mocy (por. Dz 13:33; Rz 1:4), ustanowiło Go również arcykapłanem.
2. "Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka" (Ps 110:4)
Drugi cytat, wzięty z Psalmu 110:4, jest kluczowy dla całej argumentacji Listu do Hebrajczyków (będzie rozwinięty zwłaszcza w rozdziale 7).
Bóg przysięgą („Pan przysiągł i nie pożałuje”) ustanowił Chrystusa kapłanem „na wzór Melchizedeka” – czyli w porządku kapłańskim zupełnie odmiennym od lewickiego, niezależnym od rodowodu Aarona i nie podlegającym przemijaniu.
Połączenie tych dwóch tekstów (Ps 2:7 i Ps 110:4) jest genialne. Pokazuje, że ten sam akt Bożego powołania, który ustanowił Chrystusa Królem-Mesjaszem (Ps 2), ustanowił Go także wiecznym Arcykapłanem (Ps 110).
Oba urzędy – królewski i kapłański – spotykają się w jednej osobie, co w Starym Testamencie było niemożliwe (por. tragedia króla Uzjasza w 2 Krn 26).
Tylko w Chrystusie, który jest Synem w absolutnym sensie, możliwe jest takie połączenie.
Autor Listu celowo zestawia te dwa teksty, aby pokazać wyższość kapłaństwa Chrystusa:
– jest ono "osobiste i bezpośrednie" (Bóg sam mówi „Ty jesteś…”),
– jest "wieczne" („na wieki”),
– i oparte na "przysiędze Bożej" (co zostanie rozwinięte w Hbr 6:17 i 7:20-22).
Podsumowując:
Wersety 5-6 udowadniają, że Chrystus nie uzurpował sobie godności arcykapłańskiej – został do niej powołany przez samego Boga, i to w sposób o wiele wspanialszy niż Aaron, ponieważ Jego powołanie jest związane z wiecznym synostwem i potwierdzone przysięgą Bożego słowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz