wtorek, 22 sierpnia 2023

Alistair Begg 23 sierpnia Bóg jest wystarczająco wielki





"Ateńczycy! Zauważyłem, że jesteście bardzo pobożni. 

Przechadzając się i oglądając wasze ołtarze, natknąłem się na jeden z napisem: "Nieznanemu Bogu". 

Właśnie o tym nieznanym Bogu, którego czcicie, chcę wam powiedzieć". 

Dzieje Apostolskie 17:22-23


Nie możemy głosić ewangelii Jezusa bez zrozumienia doktryny/nauki Bożej. Jak pisze J.B. Phillips w swojej książce Your God Is Too Small (Twój Bóg jest zbyt mały), "Wielu współczesnych ludzi żyje, często z wewnętrznym niezadowoleniem, bez jakiejkolwiek wiary w Boga... Nie znaleźli oni w swoich dorosłych umysłach Boga wystarczająco wielkiego, który by mógł ‘wytłumaczyć (lub: ‘wziąć odpowiedzialność za’) życie". Nie możemy więc szczędzić odpowiednich słów, gdy mówimy o Bożym charakterze, Jego wielkości i objawionej chwale.


Kiedy Paweł dzielił się ewangelią, udał się zarówno do osób religijnych, zwykłych ludzi, jak i inteligencji, ponieważ uznał, że dobra nowina o Bogu jest wszechstronna i wystarczająca dla potrzeb każdego z nich (Dz 17: 24-31). Możemy uczyć się z jego podejścia, które przedstawiało słuchaczom Boga poprzez wskazanie pięciu kluczowych aspektów Jego natury:


1.Bóg jest Stwórcą. Stworzył świat, podczas gdy sam jest niestworzony, odrębny od swojego stworzenia i poza czasem. Nie jest On siłą - nawet największą siłą ze wszystkich - ani nie może być zatrzymany czy ograniczony (tj. dostosowany do możliwości naszej wyobraźni) lub też: nie można Go zmanipulować do formy, którą sami zaprojektowaliśmy.


2.Bóg jest tym, który wszystko Podtrzymuje. On jest Tym, który daje życie i oddech. Podtrzymujący życie nie jest obsługiwany przez ludzkie ręce, ani nie potrzebuje pożywienia. Jedynie On ma życie sam w sobie.


3.Bóg jest Władcą. On dowodzi narodami. Historia, geografia, rządy - cały wszechświat - są pod Jego kontrolą. Żadne wydarzenie nie zaskakuje naszego Boga; On włącza do swoich celów nawet grzeszne czyny człowieka. Co więcej, jako Władca umieścił każdego w określonym miejscu, w danym momencie historii, abyśmy mogli Go szukać, znaleźć i wychwalać Jego święte imię.


4.Bóg jest Ojcem. Mężczyźni i kobiety są Jego "potomstwem" (Dz 17:28), a w tym sensie, że dał życie każdemu człowiekowi, począwszy od Adama - jest Ojcem każdego człowieka (Łk 3:38). Stworzył każdego z nas na swój obraz. Jesteśmy istotami moralnymi, stworzonymi z poczuciem dobra i zła, i możemy prawdziwie rozkwitać tylko w relacji z Nim.


5.Bóg jest Sędzią. Ma władzę nad całą ziemią. Nadejdzie dzień sądu, który będzie sprawiedliwy i ostateczny, kiedy każda niesprawiedliwość zostanie rozpatrzona, a wszystkie krzywdy naprawione. Co więcej, Bóg już zainterweniował w swoim Synu Jezusie, a w zmartwychwstaniu Jezusa ogłosił Jego boskie powołanie na Sędziego. To Boża dobroć i wyrozumiałość zapowiadają sąd, abyśmy zawczasu mogli nawrócić się i znaleźć u Niego przebaczenie.


=Bóg jest wystarczająco wielki - a nawet znacznie większy - niż czyjekolwiek zainteresowanie zwykłą religią. 


- Jest wystarczająco wielki dla ciebie i dla mnie, dla wszystkich naszych trosk i smutków. 

- Jest wystarczająco wielki, by zaspokoić każde intelektualne poszukiwanie. 

- Wystarczająco wielki, by poradzić sobie z każdą emocjonalną tęsknotą.

- I ostatecznie wystarczająco wielki, by dla niego żyć. 


W takim stopniu, w jakim poznasz Boga takim, jakim jest naprawdę, 

będziesz żył w radosnym posłuszeństwie wobec Niego 

i mówił o Nim z radosną ufnością.


Izajasza 44:6-8


Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: 

Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga. 

I kto jest mi równy? 

Niech zawoła, niech to zwiastuje i niech mi to przedstawi! 

Kto zwiastował od dawien dawna przyszłe rzeczy? 

A to, co ma nastąpić, niech nam zwiastują! 


Nie trwóżcie się i nie lękajcie się! 

Czy wam tego już dawno nie opowiedziałem i nie zwiastowałem? 

I wy jesteście moimi świadkami. 

Czy jest bóg oprócz mnie? 

Nie, nie ma innej opoki, nie znam żadnej.


Brak komentarzy: