piątek, 9 czerwca 2023

Begg 10 czerwca Sprawiedliwość, dobroć i pokora / Micheasz

 Begg 10 czerwca

Sprawiedliwość, dobroć i pokora




"Oznajmił ci, człowiecze, co jest dobre, a czego Pan żąda od ciebie, 

abyś czynił sprawiedliwość, miłował dobroć 

i pokornie chodził z Bogiem swoim

Micheasza 6:8


ubg: ..​​byś czynił sprawiedliwie, kochał miłosierdzie i pokornie chodził z twoim Bogiem.

bw: ..tylko, abyś wypełniał prawo, okazywał miłość bratnią i w pokorze obcował ze swoim Bogiem.

bt:.. I czegoż żąda Pan od ciebie, jeśli nie pełnienia sprawiedliwości, umiłowania życzliwości i pokornego obcowania z Bogiem twoim?


Kiedy John Newton, osiemnastowieczny autor hymnów i pastor, wygłosił kazanie na temat tego wersetu, zatytułował je "Nie ma innego dostępu do Boga, jak tylko przez Ewangelię Chrystusa". Dlaczego miałby używać tytułu, który wydaje się nie mieć żadnego związku z tym wersetem? Sam Newton skomentował: "Nie ma chyba żadnego innego fragmentu w Biblii, który byłby ogólnie bardziej niezrozumiany." Wydaje się, że tytuł jego kazania miał na celu skorygowanie powszechnych nieporozumień.


Tytuł kazania Newtona ostrzega nas przed niebezpieczeństwem przeczytania opisanych tu cnót, a następnie podjęcia próby życia nimi bez ewangelii lub głoszenia ich zamiast ewangelii, jako środka dostępu do Boga. Żaden z tych sposobów nie oddaje sprawiedliwości temu, co zamierzał prorok - i Pan. 


Najlepszym sposobem zrozumienia Micheasza 6:8 nie jest lista rzeczy, które przyczyniają się do naszego usprawiedliwienia, ale jako dowody naszego usprawiedliwienia. Kiedy patrzymy na to w ten sposób, z właściwą motywacją i ustalonymi celami, możemy zrozumieć, do czego Pan wzywał Izraela i do czego wzywa nas.


Pan, poprzez Micheasza, mówi nam najpierw, abyśmy "czynili sprawiedliwość". Oznacza to zobowiązanie do działania zgodnie z wolą i celem Boga. Na przykład w Księdze Powtórzonego Prawa Mojżesz mówi, że Bóg "wymierza sprawiedliwość bezdzietnemu i wdowie, i miłuje przybysza, dając mu pożywienie i odzienie" (Pwt 10:18). Powinniśmy troszczyć się o rzeczy, o które troszczy się Bóg. To oznacza poważne traktowanie Jego priorytetów, starając się "czynić dobrze wszystkim, a zwłaszcza tym, którzy są domownikami wiary" (Galacjan 6:10).


Po drugie, Pan mówi nam, abyśmy "miłowali dobroć". Jeśli czynienie sprawiedliwości jest działaniem, to ukochanie dobroci jest postawą serca, która je napędza. Jest to serdeczne współczucie, zapewniające, że dążymy do sprawiedliwości nie jako wykonywanie jakiegoś obowiązku, ale jako radosne działanie życzliwości.


Po trzecie, mamy "chodzić w pokorze". Innymi słowy, mamy chodzić w poddaniu się woli Bożej, przyjmując naszą całkowitą zależność od Niego na każdym kroku. 


Dlaczego Micheasz kończy ten werset pokorą

-Po pierwsze, ponieważ pokora jest tym, co jest wymagane, aby przyznać, że nie jesteśmy doskonale posłuszni wezwaniu do kochania dobroci i czynienia sprawiedliwości - i dlatego potrzebujemy przebaczenia Pana, a nie tylko Jego poleceń. 

-Po drugie, ponieważ nawet jeśli jesteśmy Mu posłuszni w sposób, do którego wzywa nas Micheasza 6:8, owocność naszej pracy ostatecznie nie zależy od nas.


Ty i ja nie możemy naprawić świata; zamiast tego musimy powierzyć rozwiązanie Królowi i Sędziemu tego świata. Taka postawa zarówno motywuje, jak i podtrzymuje nas (z Bożą pomocą) do życia ewangelią (która nas zbawiła) poprzez wyrażanie sprawiedliwości, życzliwości i pokory, dla dobra naszych bliźnich, dla świadectwa kościoła i dla chwały Chrystusa. 


Poprzez te wszystkie wieki Micheasz nawołuje nas do tego, byśmy z pokorą zastanawiali się nad naszą potrzebą ewangelii. Byśmy spojrzeli na swoje serce i poprosili Ducha Świętego, by rozwijał je w Chrystusowej dobroci, a następnie byśmy spojrzeli na swój świat i aktywnie działali na rzecz uczciwości i sprawiedliwości.


Micheasza 6:1-8

lit:

(1) Posłuchajcie uważnie tego, co mówi PAN: 

Powstań, wnieś skargę wobec gór, niech wzgórza usłyszą twój głos! 

(2) Słuchajcie, góry, skargi PANA, wy, niewzruszone fundamenty ziemi! 

Gdyż PAN ma sprawę ze swym ludem, z Izraelem toczy On spór. 


(3) Ludu mój! Co ci uczyniłem? Czym cię zmęczyłem? Odpowiedz mi! 

(4) Bo cię wywiodłem z ziemi egipskiej, wykupiłem cię z domu niewoli, posłałem przed tobą Mojżesza, Aarona oraz Miriam. 


(5) Ludu mój! Dalej, przypomnij sobie, o co zabiegał Balak, król Moabu? 

A co mu odpowiedział Bileam, syn Beora, pomiędzy Szitim a Gilgal? 

Niech cię to przekona o sprawiedliwości dzieł PANA! 


(6) Z czym mam się zbliżyć do PANA, z czym się pokłonić przed najwyższym Bogiem? 

Czy mam przyjść i złożyć całopalne ofiary, wziąć na spotkanie jednoroczne cielęta? 

(7) Czy PANU podobają się tysiące baranów, miriady strumieni oliwy? 

Czy za me przestępstwo mam Mu dać pierworodnego, owoc mego łona za grzech mojej duszy? 


(8) Oznajmiono ci, człowieku, co jest dobre i czego PAN oczekuje od ciebie: 

Tego, byś stosował prawo, kochał łaskę i pokornie chodził z twoim Bogiem.


msg:


Posłuchaj teraz, co Bóg ma do powiedzenia:

"Staw się przed sądem.

    Jeśli masz skargę, powiedz górom;

    przedstaw swoją sprawę pagórkom.

A teraz, góry, wysłuchajcie Bożej sprawy;

   słuchajcie, ławnicy ziemi".

Wnoszę bowiem oskarżenie przeciwko mojemu ludowi.

    Buduję sprawę przeciwko Izraelowi.


"Drogi ludu, w jaki sposób wyrządziłem ci zło?

    Czy cię obciążyłem, zmęczyłem? Odpowiedz!

Wybawiłem cię od złego życia w Egipcie;

    Zapłaciłem dobrą cenę, by wyprowadzić was z niewoli.

Posłałem Mojżesza, aby cię prowadził.

    oraz Aarona i Miriam!

Pamiętasz, co próbował zrobić Balak, król Moabu,

    i jak Balaam, syn Beora, obrócił wszystko przeciwko niemu?

Przypomnij sobie wszystkie historie o Szittim i Gilgal.

   Miej w pamięci wszystkie Moje historie ratowania ciebie".


Jak mogę stanąć przed Bogiem

    i okazać należyty szacunek Bogu Najwyższemu?

Czy powinienem przynieść mnóstwo ofiar

    zwieńczone rocznymi cielętami?

Czy Bóg byłby pod wrażeniem tysięcy baranów,

    z wiadrami i beczkami oliwy z oliwek?

Czy wzruszyłby się, gdybym poświęcił swoje pierworodne dziecko,

    moje drogocenne dziecko, aby anulować mój grzech?


Ale On już wyraźnie powiedział, jak żyć i co robić,

    czego Bóg szuka w każdym człowieku.

To całkiem proste: Czyń to, co sprawiedliwe i słuszne dla bliźniego,

    Bądź współczujący i lojalny w swojej miłości,

I nie traktuj siebie zbyt poważnie.

    poważnie traktuj Boga.



Brak komentarzy: