poniedziałek, 20 października 2025

R.C.Sproul | Odwieczne światło Boga Obj 21:22 - 22:1-5

 Drzewo życia - baza drewniana


Objawienia 21:22-25 

Nie ujrzałem tam świątyni, ponieważ jest nią sam Pan, Bóg wszechmocny, i Baranek. 

Miasto nie potrzebowało słońca ani księżyca, bo oświetla je chwała Boga, a jego lampą był Baranek. Jego światło będzie świecić narodom świata, a ich władcy przyjdą tam z całym swym majestatem. Jego bramy będą otwarte przez cały dzień, bo nie będzie tam nocy.


Odzyskanie tego, co zostało utracone, tylko w lepszej formie – to z pewnością jedno z najtrafniejszych podsumowań historii odkupienia. Na przykład List do Rzymian 5:12–21 wyjaśnia, że Jezus przywraca nam życie, które Adam utracił dla ludzkości poprzez swój grzech w ogrodzie. Jednak życie, które daje Jezus, jest o wiele lepsze, ponieważ Jezus sprawia, że Jego lud staje się sprawiedliwy, a życie, które nam daje, nigdy nie może zostać utracone (werset 19; zob. Ewangelia Jana 3:16; List do Rzymian 8:28–30).


Objawienie 21:22–22:5 potwierdza tę tezę. Na przykład werset 21:27 mówi nam, że do nowego Jeruzalem nie wejdzie „nic, co jest obrzydliwe”. Gdyby Jezus miał przywrócić stworzenie jedynie do jego pierwotnego stanu w raju, musielibyśmy uważać na węża, który skusił Adama i Ewę w ogrodzie (Rdz 3). Ale jeśli w doskonałym kościele i nowym stworzeniu nie będzie nic obrzydliwego, nigdy więcej nie będziemy zagrożeni przez szatana. Wiemy bowiem, że kiedy nadejdzie nowe niebo i nowa ziemia, diabeł zostanie już wrzucony do wiecznego jeziora ognia (Obj. 20:7–10). O bezpieczeństwie nowego stworzenia świadczą również stale otwarte bramy (21:25). Starożytne miasta miały zazwyczaj mury ochronne z bramami, które można było zamknąć, aby nie wpuszczać wrogów. Jeśli bramy nigdy nie są zamykane, oznacza to, że nie ma zagrożenia, przed którym miasto – lud Boży – musiałoby się chronić.

22(1)  Potem anioł pokazał mi rzekę wody życia, przezroczystą jak kryształ. 

Wypływała z tronu Boga i Baranka (2)  i biegła środkiem placu. 

Na obu jej brzegach rosło drzewo życia, owocujące dwanaście razy w roku - co miesiąc rodzące nowe owoce. A jego liście służyły narodom za lekarstwo. 

(3)  W mieście nie znajdzie się już nic złego. 

Zostanie tam wzniesiony tron Boga i Baranka, a słudzy Boga będą do Jego dyspozycji. 

(4)  Będą widzieć Jego oblicze, a Jego imię zostanie im wypisane na czołach. 

(5)  Nie zapadnie tam nigdy noc, więc nie będą potrzebowali ani lampy, ani słońca. 

Sam Bóg będzie ich światłem; i będą królować po wieczne czasy".

W Obj. 22:1–2 czytamy, że Drzewo Życia zostanie przywrócone w nowym niebie i na nowej ziemi, tyle że będzie to coś więcej niż jedno Drzewo Życia i będzie ono rodziło dwanaście owoców. Chodzi tu o trwałą pełnię życia, które nadejdzie w nowym stworzeniu. A „rzeka wody życia”, która wypływa z miasta, potwierdza ten obraz (zob. także Ezech. 47:1–12).


Najwspanialsze jest to, że nie ma już nocy, nie ma też słońca ani księżyca, ponieważ Pan zapewnia światło nowemu stworzeniu. Co więcej, On sam jest świątynią (Obj. 21:22–24; 22:5). 

Mamy tu odniesienie do olśniewającej chwały Boga, która oświeci nowe niebo i nową ziemię. Dopóki istnieje grzech, Bóg mieszka w „światłości niedostępnej” (1 Tym. 6:16), ale wraz z pełnym odnowieniem wszystkich rzeczy grzech zostaje wygnany, a to niegdyś niedostępne światło służy teraz jako światło, w którym będzie przebywać lud Boży. 

To, że Bóg jest świątynią, oznacza obecność Pana. Nie ma większego przywileju niż widzieć Boga twarzą w twarz, doświadczać Jego piękna bez żadnych pośredników (Obj. 22:4).


Coram Deo

Jednym z największych pragnień ludzkiego serca jest poczucie bezpieczeństwa. Dlatego staramy się zapewnić sobie i naszym rodzinom bezpieczeństwo finansowe, fizyczne i wiele innych. 

Dobrze jest chronić nasze rodziny, ale musimy pamiętać, że wieczne bezpieczeństwo można osiągnąć tylko poprzez zaufanie Panu. 

Tylko On może nas chronić na zawsze i to On tworzy nowe stworzenie, w którym będziemy doświadczać wiecznego bezpieczeństwa.

Do dalszego studiowania

PSALM 4:8

Wlałeś w serce me większą radość, Niż kiedy się ma obfitość zboża i wina. 

2 TYMOTEUSZA 4:18

 Wyrwie mnie Pan ze wszystkiego złego i zachowa dla królestwa swego niebieskiego; jemu niech będzie chwała na wieki wieków. Amen. 

_________________________

Komentarz G.K. Beale do Objawienia 22:1-5

Obj. 22:1-5 kulminacyjna wizja eschatologicznego ogrodu Edenu, gdzie przywrócona jest pierwotna relacja człowieka z Bogiem. 

Beale podkreśla aluzje do Księgi Rodzaju (np. rzeka życia z Rdz 2:10, drzewo życia z Rdz 2:9) oraz do proroctw starotestamentowych (np. Ez 47:1-12; Jl 3:18), widząc w tym spełnienie Bożego planu odkupienia. 

Wizja ta kontrastuje z upadłym światem, ukazując nowy porządek, w którym nie ma już klątwy grzechu, a Boża chwała oświetla wszystko bezpośrednio.


Ogólna struktura wizji (22:1-5)

Beale widzi ten fragment jako kontynuację wizji Nowego Jeruzalem z rozdz. 21, gdzie miasto-ogród symbolizuje restaurację raju. Greckie wyrażenia, takie jak *potamos hydōr zōēs* (rzeka wody życia, w. 1), podkreślają dynamikę życia wiecznego płynącego od Boga. Wizja kończy się proklamacją panowania Boga i Baranka, co zamyka księgę klamrą z jej początkiem (por. Obj. 1:6).


Werset 1: "I pokazał mi rzekę wody życia, lśniącą jak kryształ, wychodzącą z tronu Boga i Baranka"

- **Analiza językowa**: Beale zauważa, że *ek tou thronou* (wychodząca z tronu) wskazuje na źródło życia w samym Bogu i Chrystusie (Baranku). Greckie *katharon hōs petalon krystallou* (czysta jak kryształ) aluduje do czystości i blasku Bożej obecności (por. Ez 1:22; Obj 4:6).

- **Aluzje ST**: Główna paralelą jest Ez 47:1-12 (rzeka z świątyni) i Rdz 2:10 (rzeka w Edenie). Beale argumentuje, że to spełnienie mesjańskich proroctw o wylewaniu Ducha (Jl 3:18; Zach 14:8).

- **Teologia**: Rzeka symbolizuje Ducha Świętego (por. J 7:38-39), niosącego życie i uzdrowienie całemu stworzeniu. W eschatologicznym kontekście, usuwa skutki klątwy z Rdz 3:17-19.


Wersety 2-3a: "W środku ulicy miasta i rzeki – drzewo życia, rodzące dwanaście plonów, dające owoc każdego miesiąca; a liście drzewa – na uzdrowienie narodów. I nie będzie już przekleństwa"

- **Analiza językowa**: *Xylon zōēs* (drzewo życia) to echo Rdz 2:9; 3:22. Beale podkreśla, że liczba 12 (plonów) symbolizuje kompletność dla wszystkich plemion (por. Obj 7:4-8; 21:12). Greckie *therapeian tōn ethnōn* (uzdrowienie narodów) oznacza nie tylko fizyczne, ale duchowe odnowienie.

- **Aluzje ST**: Ez 47:12 (liście na uzdrowienie) i Ps 1:3 (drzewo nad wodą). Beale widzi tu inkluzję pogan w Bożym królestwie, kontrastując z wykluczeniem z Edenu.

- **Teologia**: Brak klątwy (*katanathema*) odnosi się do Rdz 3:14-19; oznacza całkowite zwycięstwo nad grzechem. Drzewo jest dostępne dla wierzących, w przeciwieństwie do cherubów strzegących go w Rdz 3:24.


Wersety 3b-5: " tron Boga i Baranka będzie w nim, a słudzy Jego będą Mu służyli. I ujrzą oblicze Jego, a imię Jego – na ich czołach. I nocy już nie będzie; i nie potrzebują światła lampy ani światła słońca, bo Pan Bóg będzie im świecił. I będą królować na wieki wieków"

- **Analiza językowa**: *Latreusousin autō* (będą Mu służyć) łączy kult z królestwem. *Horosousin to prosōpon autou* (ujrzą oblicze Jego) to aluzja do Ps 17:15; Mt 5:8. Imię na czołach (w. 4) oznacza przynależność (por. Obj 7:3; 14:1).

- **Aluzje ST**: Iz 60:19-20 (Bóg jako światło); Wyj 33:20 (intymna obecność z Bogiem). Beale łączy to z wizją tronu z Obj 4-5.

- **Teologia**: Pełne objawienie Boga (bez pośredników) i wieczne panowanie (w. 5) to kulminacja historii zbawienia. Beale podkreśla, że to "nowy Eden", gdzie Adamowi dana jest władza (Rdz 1:28), ale teraz w Chrystusie (por. Rz 5:17).



Brak komentarzy: