niedziela, 19 października 2025

R.C.Sproul | Oblubienica - Miasto Obj.21:9-27

What do the Scriptures say about the Rapture of the Church and the Day of  the Lord 


Objawienia 21 

(9)  I przyszedł jeden z siedmiu aniołów, 

którzy mieli siedem czasz, 

napełnionych siedmiu ostatecznymi plagami, 

i tak się do mnie odezwał: 

Chodź, pokażę ci oblubienicę, małżonkę Baranka. 

(10)  I zaniósł mnie w duchu na wielką i wysoką górę, 

i pokazał mi miasto święte Jeruzalem, zstępujące z nieba od Boga, 

(11)  mające chwałę Bożą; 

blask jego podobny do blasku drogiego kamienia, 

jakby jaspisu, lśniącego jak kryształ. 

(12)  Miało ono potężny i wysoki mur, 

miało dwanaście bram, a na bramach dwunastu aniołów 

i wypisane imiona dwunastu plemion synów izraelskich. 

(13)  Od wschodu trzy bramy i od północy trzy bramy, 

i od zachodu trzy bramy, i od południa trzy bramy. 

(14)  A mur miasta miał dwanaście kamieni węgielnych, 

na nich dwanaście imion dwunastu apostołów Baranka. 


(15)  A ten, który rozmawiał ze mną, miał złoty kij mierniczy, 

aby zmierzyć miasto i jego bramy, i jego mur. 

(16)  A miasto jest czworokątne, i długość jego taka sama, co szerokość. 

I zmierzył miasto kijem mierniczym na dwanaście tysięcy stadiów; 

długość jego i szerokość, i wysokość są równe. 

(17)  Zmierzył też mur jego, który wynosił sto czterdzieści cztery łokcie 

według miary ludzkiej, którą się posłużył anioł. 

(18)  A mur jego zbudowany był z jaspisu, 

samo miasto zaś ze szczerego złota, podobnego do czystego szkła. 

(19)  Kamienie węgielne muru miasta były ozdobione wszelakimi drogimi kamieniami: 

kamień pierwszy, to jaspis, drugi szafir, trzeci chalcedon, czwarty szmaragd, 

(20)  piąty sardonyks, szósty karneol, siódmy chryzolit, 

ósmy beryl, dziewiąty topaz, dziesiąty chryzopraz, jedenasty hiacynt, dwunasty ametyst. 


(21)  A dwanaście bram, to dwanaście pereł; 

a każda brama była z jednej perły. 

Ulica zaś miasta, to szczere złoto, jak przezroczyste szkło. 

(22)  Lecz świątyni w nim nie widziałem; 

albowiem Pan, Bóg, Wszechmogący jest jego świątynią, oraz Baranek. 


(23)  A miasto nie potrzebuje ani słońca ani księżyca, aby mu świeciły; 

oświetla je bowiem chwała Boża, a lampą jego jest Baranek. 

(24)  I chodzić będą narody w światłości jego, 

a królowie ziemi wnosić będą do niego chwałę swoją. 

(25)  A bramy jego nie będą zamknięte w dzień, bo nocy tam nie będzie; 

(26)  i wniosą do niego sławę i dostojeństwo narodów. 

(27)  I nie wejdzie do niego nic nieczystego 

ani nikt, kto czyni obrzydliwość i kłamie, 

tylko ci, którzy są zapisani w księdze żywota Baranka.


Popularne wykłady na temat proroctw biblijnych, zwłaszcza te, które odnoszą się do konkretnych bieżących wydarzeń jako przepowiedzianych w Piśmie Świętym, często poświęcają dużo czasu takim tekstom jak Objawienie 21:9–21 i Ezechiel 40–48. Czyniąc to, często traktują wymiary nowego Jeruzalem podane w tych tekstach jako dosłowne wymiary rzeczywistego fizycznego miasta, które ma nadejść. Jednak takie interpretacje mijają się z sensem tych tekstów. Opisywane tu wydarzenia wykorzystują symboliczny język, aby przedstawić naturę nadchodzącego nowego stworzenia i odnowionego ludu Bożego, a nie opisać wymiary rzeczywistego miasta.


Powinno to wynikać jasno z Objawienia 21:9, które wprowadza opis wymiarów Jerozolimy, nazywając miasto „Oblubienicą, żoną Baranka”. Wiemy oczywiście, że oblubienicą Chrystusa jest nikt inny jak Kościół (Ef 5:22–33; Obj 19:1–8), więc te opisy nowego Jeruzalem w dzisiejszym fragmencie mówią nam coś ważnego o Kościele. Należy również zauważyć, że podane wymiary opisują miasto o szerokości ponad 2220 km, długości 2220 km i wysokości 2220 km. Dodatkowo, mury miasta mają 144 łokcie grubości (Obj. 21:17), co odpowiada około 64-72 metrom (1 łokieć = ok. 44,5-50 cm, w zależności od miary).

12 000 stadiów to około 2220 km (przyjmując, że 1 stadion = ok. 185 m).

Mury nowego Jeruzalem mają dwanaście bram, na których wyryto dwanaście imion plemion Izraela, oraz dwanaście fundamentów noszących imiona dwunastu apostołów (Obj. 21:12–14). 

Chodzi o to, że oblubienica Chrystusa będzie obejmowała wszystkich wierzących zarówno ze starego, jak i nowego przymierza, a fundamentem Kościoła jest świadectwo apostołów o osobie i dziele Chrystusa. 

Dwanaście fundamentów jest również ozdobionych klejnotami, które zasadniczo odpowiadają dwunastu kamieniom na napierśniku arcykapłana starego przymierza (wersety 19–20; zob. Wj 28:17–20). Kościół w chwale będzie piękną wspólnotą kapłanów naszego Boga.


Coram Deo

Opis nowego Jeruzalem w Apokalipsie św. Jana 22 mówi nam, że Kościół w chwale będzie niesamowicie piękny, obejmujący ludzi ze wszystkich narodów; doskonale święty, społeczność kapłanów; i wiecznie bezpieczny, chroniony przed wszelkimi niebezpieczeństwami. Powinniśmy już teraz dokładać wszelkich starań, aby Kościół odzwierciedlał to, czym będzie w dniu ostatecznym, głosząc ewangelię wszystkim ludziom i dążąc do świętości i prawdy w życiu i służbie Kościoła.



Do dalszego studiowania

EXODUS 19:1–6

(1)  Pierwszego dnia trzeciego miesiąca od wyjścia synów izraelskich z ziemi egipskiej, przybyli na pustynię Synaj. (2)  Wyruszyli z Refidim, a przybywszy na pustynię Synaj, rozłożyli się obozem na pustyni. Tam obozował Izrael naprzeciw góry. (3)  A Mojżesz wstąpił na górę do Boga, Pan zaś zawołał nań z góry, mówiąc: Tak powiesz domowi Jakuba i to oznajmisz synom izraelskim: (4)  Wy widzieliście, co uczyniłem Egipcjanom, jak nosiłem was na skrzydłach orlich i przywiodłem was do siebie. (5)  A teraz, jeżeli pilnie słuchać będziecie głosu mojego i przestrzegać mojego przymierza, będziecie szczególną moją własnością pośród wszystkich ludów, bo moja jest cała ziemia. (6)  A wy będziecie mi królestwem kapłańskim i narodem świętym. Takie są słowa, które powiesz synom izraelskim. 


2 KRONIK 3

(1)  Zaczął tedy Salomon budować świątynię Pana w Jeruzalemie na górze Moria, gdzie Pan ukazał się Dawidowi, jego ojcu, w miejscu, które wyznaczył Dawid na klepisku Ornana Jebuzejczyka, (2)  zaczął zaś budować drugiego dnia w drugim miesiącu czwartego roku swego panowania. (3)  Takie zaś były wymiary, według których Salomom budował świątynię Bożą: długość sześćdziesiąt łokci - licząc łokieć dawnego wymiaru - szerokość dwadzieścia łokci. (4)  Przedsionek z przodu świątyni miał dwadzieścia łokci długości odpowiednio do szerokości świątyni, wysokości zaś dwadzieścia łokci; od wewnątrz wyłożył go szczerym złotem. (5)  Halę dużą kazał obić drzewem cyprysowym i wyłożyć dobrym złotem, nakładając na górę liście palmowe i łańcuszki. (6)  Wyłożył też świątynię drogimi kamieniami dla ozdoby, złoto zaś owe było złotem z Parwaim. (7)  Tak tedy pokrył świątynię, belki, progi, ściany i drzwi złotem, a na ścianach kazał wyrzeźbić cheruby. (8)  Kazał też zbudować miejsce najświętsze, którego długość wynosiła dwadzieścia łokci, odpowiednio do szerokości świątyni, a szerokość także dwadzieścia łokci. Pokrył je dobrym złotem, które ważyło sześćset talentów. (9)  Gwoździe ważyły pięćdziesiąt sykli złota, a również górne komnaty wyłożył złotem. (10)  W miejscu najświętszym kazał sporządzić dwa cheruby rzeźbione, które także pokrył złotem. (11)  Długość skrzydeł cherubów wynosiła dwadzieścia łokci, przy czym skrzydło jednego, długości pięciu łokci, dotykało ściany świątyni, a drugie skrzydło, mające także pięć łokci, dotykało skrzydła drugiego cheruba. (12)  Tak samo skrzydło drugiego cheruba, długości pięciu łokci, dotykało ściany świątyni, a drugie skrzydło, mające także pięć łokci, dosięgało skrzydła drugiego cheruba. (13)  Skrzydła tych cherubów rozpościerały się na dwadzieścia łokci, same cheruby zaś stały na nogach, a oblicza ich były zwrócone w stronę świątyni. (14)  Następnie kazał sporządzić zasłonę z niebieskiej purpury, ze szkarłatu, z karmazynu i z bisioru i wyhaftować na niej cheruby. (15)  Przed świątynią kazał postawić dwie kolumny wysokie na trzydzieści pięć łokci, a na szczycie każdej z nich była głowica pięciołokciowa. (16)  Kazał też sporządzić łańcuszki na dolny brzeg głowic i umocować je na głowicach kolumn, jak również sto jabłuszek granatu, które przymocowano do łańcuszków, (17)  po czym kazał postawić te kolumny przed przybytkiem, jedną z prawej, drugą z lewej strony. Tę z prawej strony nazwał Jachin, a tę z lewej Boaz.


EFEZJAN 2:11–22

(11)  Przeto pamiętajcie o tym, że wy, niegdyś poganie w ciele, nazywani nieobrzezanymi przez tych, których nazywają obrzezanymi na skutek obrzezki, dokonanej ręką na ciele, (12)  byliście w tym czasie bez Chrystusa, dalecy od społeczności izraelskiej i obcy przymierzom, zawierającym obietnicę, nie mający nadziei i bez Boga na świecie. (13)  Ale teraz wy, którzy niegdyś byliście dalecy, staliście się w Chrystusie Jezusie bliscy przez krew Chrystusową. (14)  Albowiem On jest pokojem naszym, On sprawił, że z dwojga jedność powstała, i zburzył w ciele swoim stojącą pośrodku przegrodę z muru nieprzyjaźni, (15)  On zniósł zakon przykazań i przepisów, aby czyniąc pokój, stworzyć w sobie samym z dwóch jednego nowego człowieka (16)  i pojednać obydwóch z Bogiem w jednym ciele przez krzyż, zniweczywszy na nim nieprzyjaźń; (17)  i przyszedłszy, zwiastował pokój wam, którzyście daleko, i pokój tym, którzy są blisko. (18)  Albowiem przez niego mamy dostęp do Ojca, jedni i drudzy w jednym Duchu. (19)  Tak więc już nie jesteście obcymi i przychodniami, lecz współobywatelami świętych i domownikami Boga, (20)  zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, którego kamieniem węgielnym jest sam Chrystus Jezus, (21)  na którym cała budowa mocno spojona rośnie w przybytek święty w Panu, (22)  na którym i wy się wespół budujecie na mieszkanie Boże w Duchu.


1 PIOTRA 1:13–25

 (13)  Dlatego okiełzajcie umysły wasze i trzeźwymi będąc, połóżcie całkowicie nadzieję waszą w łasce, która wam jest dana w objawieniu się Jezusa Chrystusa. 

(14) Jako dzieci posłuszne nie kierujcie się pożądliwościami, jakie poprzednio wami władały w czasie nieświadomości waszej, (15)  lecz za przykładem świętego, który was powołał, sami też bądźcie świętymi we wszelkim postępowaniu waszym, (16)  ponieważ napisano: Świętymi bądźcie, bo Ja jestem święty. 

(17)  A jeśli wzywacie jako Ojca tego, który bez względu na osobę sądzi każdego według uczynków jego, żyjcie w bojaźni przez czas pielgrzymowania waszego, (18)  wiedząc, że nie rzeczami znikomymi, srebrem albo złotem, zostaliście wykupieni z marnego postępowania waszego, przez ojców wam przekazanego, (19)  lecz drogą krwią Chrystusa, jako baranka niewinnego i nieskalanego. (20)  Wprawdzie był On na to przeznaczony już przed założeniem świata, ale objawiony został dopiero w czasach ostatnich ze względu na was, (21)  którzy przez niego uwierzyliście w Boga, który go wzbudził z umarłych i dał mu chwałę, tak iż wiara wasza i nadzieja są w Bogu. 

(22)  Skoro dusze wasze uświęciliście przez posłuszeństwo prawdzie ku nieobłudnej miłości bratniej, umiłujcie czystym sercem jedni drugich gorąco, (23)  jako odrodzeni nie z nasienia skazitelnego, ale nieskazitelnego, przez Słowo Boże, które żyje i trwa. (24)  Gdyż wszelkie ciało jest jak trawa, a wszelka chwała jego jak kwiat trawy. Uschła trawa, i kwiat opadł, (25)  ale Słowo Pana trwa na wieki. A jest to Słowo, które wam zostało zwiastowane.


_______________________________________

Komentarz G. K. Beale do Objawienia 21:9-27


G. K. Beale - poświęca fragmentowi Objawienia 21:9-27 znaczną uwagę, traktując go jako kulminację eschatologicznej wizji Nowej Jerozolimy. 

Fragment ten interpretuje jako symboliczną wizję Kościoła jako oblubienicy Baranka, miasta i świątyni, spełniającej proroctwa Starego Testamentu (ST). 

Podkreśla, że Nowa Jerozolima nie jest literalnym miejscem, lecz metaforą odkupionej społeczności (Kościoła jako prawdziwego Izraela), która będzie wiecznie przebywać w obecności Boga i Baranka w nowym niebie i nowej ziemi. 

Wizja kontrastuje z upadkiem Babilonu (Obj 17-18), podkreślając zwycięstwo dobra nad złem w całej historii zbawienia. 

Beale identyfikuje ponad 500 aluzji do ST w całej Księdze Objawienia (278 z 404 wersetów), a w tym fragmencie ok. 50, głównie do Ezechiela 40-48 (wizja świątyni), Izajasza 40-66 (chwała w Jerozolimie) i Księgi Wyjścia (chwała Szekiny i kapłańskie motywy). 

Teologicznie, fragment podkreśla zainaugurowaną eschatologię (już spełnioną w Kościele) i skonsumowaną (przyszłą pełnię), w ramach amilenijnej perspektywy, gdzie millennium to symboliczny okres ery Kościoła.


Struktura wizji dzieli się na wprowadzenie (21:9-10), zewnętrzny opis miasta (21:11-21) i wewnętrzny opis z jego mieszkańcami (21:22-27), tworząc ramę wizyjną dla 21:1-22:5. 

Beale widzi tu rekapitulację wcześniejszych wizji (np. świątyni w Obj 11:1-2, księgi życia w 13:8), z motywami światła, wody i drzewa życia (zapowiedziane w 22:1-5). 


Poniżej szczegółowa analiza wers po wersie, oparta na greckim tekście, aluzjach ST i implikacjach teologicznych.


Wprowadzenie do Wizji (21:9-10)

Anioł z siedmiu czasz (por. Obj 17:1) zaprasza Jana: "Chodź, pokażę ci oblubienicę, małżonkę Baranka". 

Grecka fraza "Chodź, pokażę ci" (Δεῦρο, δείξω σοι) wprowadza wizję, powtarzając motyw z 17:1, co kontrastuje czystą oblubienicę z nierządnicą Babilonu. 

Anioł unosi Jana "w Duchu" (ἐν πνεύματι) na "wielką i wysoką górę" (ὄρος μέγα καὶ ὑψηλόν), skąd widać miasto "zstępujące z nieba od Boga" (καταβαίνουσαν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἀπὸ τοῦ θεοῦ). 


- **Aluzje ST**: Ezechiel 40:2 (wizja świątyni na górze); Izajasz 62:5 (oblubienica Jerozolima); Ezechiel 37:27 (Bóg mieszkający wśród ludu).


- **Struktura**: Cztery przymiotnikowe imiesłowy (np. "zstępujące... mające") budują kumulatywny portret, łącząc oblubienicę (21:2) z architektonicznym opisem.


- **Teologia**: Wizja symbolizuje eschatologiczne spełnienie, gdzie Kościół (jako oblubienica) jest miejscem intymnej komunii z Bogiem. 

Beale podkreśla, że to spełnienie wizji Ezechiela – obaj prorocy widzieli tę samą rzeczywistość ustanowienia Bożej obecności z ludem. 

Sugestia refleksji: Jak Boża obecność motywuje do wierności w obliczu pokus świata?


Zewnętrzny Opis Miasta: Chwała i Struktura (21:11-21)

Miasto "ma chwałę Boga" (ἔχουσα τὴν δόξαν τοῦ θεοῦ), lśni jak "kamień jaspisowy, błyszczący jak kryształ" (ἴασπις λιθίζων ὁμοία κρυστάλλῳ).


- **Werset 11**: Chwała to Boża Szekina, ubierająca oblubienicę (por. Obj 19:7-8). 

Aluzje: Izajasz 58:8; 60:1-2,19 (chwała w Jerozolimie); Ezechiel 43:2,4-5 (chwała wchodząca do świątyni, ziemia jaśnieje); Księga Wyjścia 24:15-16; 40:34-35 (chwała w przybytku). 

Teologia: Boża obecność "ubiera" lud w sprawiedliwość, czyniąc ich świecącymi wiecznie (Dn 12:3; Flp 2:15).


- **Wersety 12-13**: Miasto ma "wielki i wysoki mur" (τεῖχος μέγα καὶ ὑψηλόν) z dwunastoma bramami strzeżonymi przez aniołów, z imionami dwunastu plemion Izraela – po trzy na wschód, północ, południe i zachód. Greckie powtórzenia ἔχουσα podkreślają posiadanie. 

Aluzje: Ezechiel 40:5-6 (mur i bramy świątyni); 48:31-34 (bramy z plemionami); Izajasz 26:1 (mury zbawienia); Księga Rodzaju 3:24 (aniołowie strzegący Edenu). 

Struktura: Cztery grupy po trzy symbolizują kompletność. 

Teologia: Mur oznacza niezniszczalną społeczność z Bogiem, aniołowie zapewniają bezpieczeństwo (Iz 62:6-9); bramy symbolizują obfity dostęp dla odkupionych.


- **Werset 14**: Dwanaście fundamentów z imionami apostołów Baranka. 

Aluzje: Ezechiel 40-48 (świątynia-miasto); 1 Kronik 24-26 (12 plemion i kapłani); Qumran peszer do Iz 54:11-12 (kamienie jako kapłani). Struktura: 24 (12+12) nawiązuje do 24 starszych (Obj 4:4). 

Teologia: Jedność ST i NT – Kościół zbudowany na apostołach i prorokach (Ef 2:20), spełniający proroctwo Ezechiela jako przyszła świątynia-miasto.


- **Wersety 15-17**: Anioł mierzy miasto złotą trzciną (καλάνιον χρύσειον) – idealny sześcian (12 000 stadiów na stronę, ok. 2400 km), mur 144 łokcie. 

Aluzje: Ezechiel 40-42 (mierzenie świątyni); Izajasz 54:2-3 (rozszerzona Jerozolima). 

Struktura: Nawiązuje do Miejsca Najświętszego (1 Krl 6:20). 

Teologia: Całe miasto to Boże mieszkanie, wykluczające nieczystość (21:27); symbolizuje światowy zasięg świątyni.


- **Wersety 18-21**: Mur z jaspisu, miasto ze złota jak szkło, fundamenty z drogocennymi kamieniami (lista: jaspis, szafir itp.), bramy z pereł. 

Aluzje: Izajasz 54:11-12 (fundamenty z kamieni); Księga Wyjścia 28:17-20 (napierśnik arcykapłana); Ezechiel 28:13 (kamienie Edenu); 1 Krl 6 (ozdoby świątyni). 

Struktura: Materiały wzmacniają luminację (nie przezroczystość). 

Teologia: Kamienie symbolizują kosmiczne reprezentacje (świątynia jako mikrokosmos nieba i ziemi, Ps 78:69); eskalacja Edenu i kapłaństwa – przywileje arcykapłana rozciągnięte na cały lud (1 P 2:9).


Wewnętrzny Opis: Obecność Boga i Mieszkańcy (21:22-27)

- **Werset 22**: Brak świątyni, bo "Pan Bóg Wszechmogący i Baranek są jego świątynią" (ὁ κύριος ὁ θεὸς... καὶ τὸ ἀρνίον ναός ἐστιν αὐτῆς). 

Aluzje: Ezechiel 47-48 (eskalowana świątynia bez fizycznej struktury). 

Teologia: Nieograniczona obecność Boga, eskalacja od ST świątyń.


- **Wersety 23-25**: Brak słońca/miesiąca, bo chwała Boga oświetla, Baranek jest lampą; bramy otwarte (brak nocy). 

Aluzje: Izajasz 60:3,11,19-20 (narody wchodzący do Syjonu przy świetle chwały); Zachariasz 14:8 (żywe wody). 

Struktura: Przechodzi do funkcji: światło, narody wnoszące chwałę. 

Teologia: Boża chwała wystarcza, czyniąc świętych lśniącymi; uzdrowienie narodów przez odkupienie Chrystusa (Obj 5:9).


- **Wersety 26-27**: Narody wnoszą chwałę; nic nieczystego nie wejdzie, tylko zapisani w "Księdze Życia Baranka" (βιβλίῳ τῆς ζωῆς τοῦ ἀρνίου). 

Aluzje: Izajasz 35:6-9 (droga świętości); Księga Rodzaju 2-3 (wykluczenie z Edenu); Izajasz 52-66 (Syjon eschatologiczny). 

Teologia: Wykluczenie nieczystych (por. Obj 13:8; 22:15) zapewnia wieczną bezpieczeństwo; miasto równa się nowemu stworzeniu (Iz 65:17-18). 

Beale łączy z suwerennością Boga: imiona zapisane od założenia świata podkreślają predestynację i odrzucenie, ale w kontekście nadziei dla wierzących.


Kluczowe Tematy Teologiczne i Zastosowania


- **Obecność Boga**: Od Edenu (ograniczona) przez przybytek/świątynię do eschatologicznego przybytku (wieczna, kosmiczna). Nowa Jerozolima to odrestaurowany Eden na Syjonie.


- **Tożsamość Kościoła**: Jako oblubienica, miasto i świątynia – wezwanie do świętości i świadectwa wśród narodów (por. Obj 7:1-9; 11:1-2).


- **Eschatologia**: Wizja symbolizuje walkę dobra ze złem w erze Kościoła; brak ziemskiego millenium, lecz wieczna obecność po powrocie Chrystusa.


Jak wizja Nowej Jerozolimy kształtuje twoje postrzeganie historii zbawienia?





Brak komentarzy: