poniedziałek, 13 marca 2023

Begg 10 marca Kłamstwo samotności i opuszczenia Ps 13

 Begg 10 marca


Kłamstwo samotności i opuszczenia


    "Jak długo, o Panie? Czy zapomnisz o mnie na zawsze? 

Jak długo będziesz ukrywał przede mną swoje oblicze?

Psalm 13:1


Ludzie mówią, że czas leci, gdy się dobrze bawisz. Ale kiedy sprawy przechodzą w tonację minorową, życie wydaje się poruszać w zwolnionym tempie. Myślimy sobie: "Nie wiem, czy kiedykolwiek uda mi się wyjść z tych trudnych okoliczności. I nie wiem, jak je zniosę".


Psalm 13 zawiera powracające pytanie: "Jak długo? Jak długo?" Okoliczności, w jakich znajduje się Dawid, nie są opisane, ale wyraźnie czuje się on zapomniany i opuszczony - uczucie, z którym wszyscy możemy się związać. Jest to podobne do tego, co czujemy, gdy tracimy ukochaną osobę lub gdy czujemy, że musimy samotnie przejść przez ciemną dolinę doświadczeń.


Odizolowanie od relacji międzyludzkich jest, bez wątpienia, miażdżące. Ale to, o czym pisze tutaj Dawid, jest jeszcze bardziej znaczące. Wyraża on uczucie odizolowania od samego Boga.


Te odczucia podziela wiele osób z ludu Bożego w całym Piśmie Świętym. 

-W Księdze Izajasza, wygnany lud Boży woła: 

"Pan mnie opuścił, Pan mój zapomniał o mnie" (Izajasza 49:14). 

-Chrześcijańscy pielgrzymi - prawdziwi naśladowcy i słudzy Jezusa - mają czasem ochotę powiedzieć: 


"Myślę, że Pan rzeczywiście o nas zapomniał. Gdyby nie zapomniał o nas, gdyby nadal był z nami, to jak moglibyśmy znaleźć się w takim położeniu? Gdyby On naprawdę czuwał nad nami, z pewnością nie musielibyśmy znosić tych prób."


Jednak w pojawiającym się przygnębieniu Davida odkrywamy, że jego odczucia (podobnie jak często nasze) nie odzwierciedlają rzeczywistości. Dawid posiada duchową dojrzałość i pokorę, by przyznać, że to, co uważa za prawdziwe, nie jest zgodne z tym, co wie, że jest prawdziwe. 


Przypomina sobie więc o niezłomnej miłości Boga, o Jego zbawieniu i hojności 

- i postanawia radować się tymi rzeczami nawet wtedy, gdy walczy i cierpi 

(Psalm 13,5-6).


To jest pełne nadziei wyzwanie w życiu chrześcijańskim. Gdy pytamy: "Jak długo, Panie? Gdzie jesteś, Boże?", równocześnie przypominamy naszym własnym sercom, że Bóg nie przestał nas kochać, wybawiać i działać w nas.


Nie wierz w kłamstwo porzucenia, którym mogą cię karmić twoje własne odczucia. Odpocznij w pocieszającej odpowiedzi Boga wobec Jego zapominalskiego ludu: 


"Czyż może kobieta zapomnieć o swoim karmionym niemowlęciu, by nie miała współczucia dla dziecka ze swojego łona? A nawet jeśli one mogłyby zapomnieć, ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na dłoniach moich; mury twoje są nieustannie przede mną" (Izajasz 49:15-16). 


Troska Boga o Jego dzieci jest jak słońce: jest stała. Nawet gdy chmury je przysłaniają, ono wciąż tam jest. Jest tam zawsze.


Czy zaufasz dzisiaj Bożej stałości? Kiedy kolejny raz poczujesz się opuszczony, wiedz, że Bóg patrzy na swoje dłonie, na których wyryte są imiona każdego z Jego dzieci i mówi: Tu jesteś. Nie zapomniałem o tobie.


Psalm 13


ubg:

(1) Przewodnikowi chóru. Psalm Dawida. 

Jak długo, PANIE? 

Zapomnisz o mnie na wieki? 

Jak długo będziesz ukrywał przede mną swoje oblicze? 

(2) Jak długo będę szukał rady w swojej duszy i codziennie trapił się w sercu? 

Jak długo mój wróg będzie się nade mnie wynosił? 


(3) Spójrz i wysłuchaj mnie, PANIE, mój Boże! 

Oświeć moje oczy, bym nie zasnął w śmierci; 


(4) By nie powiedział mój wróg: Pokonałem go! 

Niech się nie cieszą moi nieprzyjaciele, gdy się zachwieję. 


(5) Lecz ja zaufałem twemu miłosierdziu; 

moje serce rozraduje się twoim zbawieniem. 

(6) Będę śpiewał PANU, bo obdarzył mnie dobrem.


KPHA, Księga Psalmów 13


Nie zapomniałeś mnie czasem, mój Boże?

Nie skryłeś swego przede mną Oblicza?

Codziennie gryzę się tym, że „być może...”,

Gdy wróg mój walcząc, sukcesy zalicza.


Wejrzyj na los mój, wysłuchaj mnie Panie...

I ześlij oczom światło, by czuwały,

Bo wróg się zdobył już na wyśmiewanie,

Że się zachwiałem, że siły ustały...


Ja Panie wierzę w swoje podniesienie.

Bez przerwy ufam Twojej łaskawości,

Bo wiem, że czuwasz nad moim istnieniem.

Śpiewać Ci będę za dar tej dbałości.



NLT'15, Psalms 13:1-6


O Panie, jak długo będziesz o mnie zapominał? Na zawsze? 

Jak długo będziesz (odwracał głowę i) patrzył w inną stronę? 

Jak długo muszę zmagać się z udręką w mojej duszy, 

..ze smutkiem w moim sercu każdego dnia? 

Jak długo mój wróg będzie miał przewagę? 


Odwróć się i odpowiedz mi, Panie, Boże mój! 

Przywróć blask moim oczom, bo inaczej umrę. 


Nie pozwól moim wrogom pysznić się, mówiąc: "Pokonaliśmy go!" 

Nie pozwól im cieszyć się z mojego upadku. 

Ale ja ufam Twojej niezawodnej miłości. 

Będę się radował, bo mnie uratowałeś. 

Będę śpiewał Panu, bo jest dla mnie dobry.



BT'71, Ps 13:1-6

Kierownikowi chóru. Psalm. Dawidowy. 

Jak długo, Jahwe, całkiem o mnie nie będziesz pamiętał? 

Dokąd kryć będziesz przede mną oblicze? 

Dokąd w mej duszy będę przeżywał wahania, a w moim sercu codzienną zgryzotę? 

Jak długo mój wróg nade mnie będzie się wynosił? 


Spojrzyj, wysłuchaj, Jahwe, mój Boże! 

Oświeć moje oczy, bym nie zasnął w śmierci, 

..by mój wróg nie mówił: ”Zwyciężyłem go”, 

..by się nie cieszyli moi przeciwnicy, że się chwieję. 


Ja zaś zaufałem Twemu miłosierdziu. 

Niech się cieszy me serce z Twojej pomocy, 

..chcę śpiewać dla Jahwe, który obdarzył mię dobrem.


BW, Ps 13:1-6

Przewodnikowi chóru. Psalm Dawidowy. 

Dopókiż, Panie, będziesz mnie stale zapominał? 

Dopókiż zakrywać będziesz oblicze swoje przede mną? 

Dopókiż mieć będę zmartwienie w duszy, 

A strapienie w sercu - codziennie?

Dopókiż nieprzyjaciel mój będzie wynosił się nade mnie? 


Wejrzyj! Wysłuchaj mnie, Panie, Boże mój! 

Rozjaśnij oczy moje, abym nie zasnął snem śmierci! 


By nie rzekł nieprzyjaciel mój: Przemogłem go! 

By nie radowali się wrogowie moi, gdybym się zachwiał. 

Ja bowiem ufam łasce twojej! 

Niech się raduje serce moje zbawieniem twoim!

Będę śpiewał Panu, bo okazał mi dobroć.


BWP, Ps 13:1-6

Dla kierującego chórem. Psalm Dawida 

O Panie, jak długo jeszcze nie raczysz wspomnieć na mnie, 

..jak długo będziesz krył przede mną Twe oblicze? 

Jak długo jeszcze mam nosić ból w duszy, a w sercu codzienną zgryzotę? 

Jak długo jeszcze mój wróg będzie nade mną górował? 


Wejrzyj więc na mnie, racz mnie wysłuchać, Panie mój i Boże! 

Napełnij moje oczy blaskiem, abym nie zasnął i nie umarł, 

..By mój nieprzyjaciel nie mógł sobie powiedzieć: A jednak go pokonałem!, 

..by się nie cieszyli moi wrogowie, że oto chwiać się zaczynam. 


Lecz ja zaufałem Twemu miłosierdziu, moje serce się cieszy, żeś mnie wspomógł

Panu na chwałę będę śpiewał, bo wyświadczył mi dobro.


EKU'18, Ps 13:1-6

Przewodnikowi chóru. Psalm Dawida. 

Jak długo, PANIE, będziesz zapominał o mnie? Czy zawsze? 

Jak długo będziesz skrywał swoje oblicze przede mną? 

Jak długo będę nosił troski w mojej duszy, 

..a w sercu codzienną zgryzotę?

Jak długo mój wróg będzie wynosił się nade mnie? 

Spójrz i wysłuchaj mnie, PANIE, mój Boże! 


Oświeć moje oczy, bym snem śmiertelnym nie zasnął 

..i mój nieprzyjaciel nie mówił: A jednak go pokonałem! 


Niech się nie cieszą moi wrogowie, gdy się zachwieję. 

Ja bowiem pokładam ufność w Twojej łasce, 

..niech się me serce cieszy wybawieniem otrzymanym od Ciebie.

Chcę śpiewać PANU, bo obdarzył mnie dobrem!


SNP'18, Ps 13:1-6

Dla prowadzącego chór. Psalm Dawida. 


PANIE, jak długo? Czy wciąż będziesz o mnie zapominał? 

Dokąd będziesz skrywał przede mną swoją twarz? 

Ile czasu mam szukać rad we własnej duszy 

..I ze smutkiem w sercu chodzić cały dzień? 

Kiedy też mój wróg przestanie mieć nade mną przewagę? 


Spójrz, o PANIE! Odpowiedz mi, mój Boże! 

Rozjaśnij moje oczy, niech ich nie zamknie sen śmierci,

..By mój wróg nie powiedział: Pokonałem go! 

..I przeciwnicy nie ucieszyli się, że opadłem z sił. 


A ja przecież złożyłem ufność w Twojej łasce, 

Moje serce jest pełne radości z Twego zbawienia. 

Dla PANA pragnę śpiewać, gdyż On mi okazał wspaniałomyślność!



Brak komentarzy: