OBJAWIENIA 1:5-7
"Temu, który nas kocha i za cenę swojej przelanej krwi uwolnił nas od naszych grzechów, i uczynił nas królestwem, kapłanami Boga swego i Ojca, Jemu niech będzie chwała i panowanie na wieki wieków. Amen.
Oto nadchodzi wśród obłoków i ujrzy Go każde oko, nawet ci, którzy Go przebili. Ludzie ze wszystkich narodów i wszystkich czasów
będą rozdzierać szaty w lamencie.
Tak będzie. Amen" (w. 5b-7).
Księga Objawienia koncentruje się na chwale Jezusa Chrystusa, naszego zmartwychwstałego Pana i nadchodzącego Króla. Tak więc, po wstępnym błogosławieństwie w Księdze Objawienia 1:4-5a, Jan wyraża uwielbienie dla Zbawiciela. Jego uwielbienie, podobnie jak błogosławieństwo, może nas wiele nauczyć.
Jan nakreśla trzy aspekty dzieła Chrystusa, które inspirują jego uwielbienie.
Po pierwsze, Jezus „kocha nas” (w. 5b). Nasz Trójjedyny Bóg skierował swoją miłość na swój lud, wybierając go w Chrystusie do zbawienia i daru Ducha Świętego (Ef. 1:1-14.. Ten Duch jest zadatkiem [przedpłatą] naszego dziedzictwa do czasu otrzymania własności..). Wszystkie trzy Osoby Trójcy Świętej były aktywne w tym wyborze, ale Jan podkreśla wybór Syna w Obj. 1:5b. Syn Boży kocha każdego ze swoich ludzi z osobna i umarł za każdego z nich osobiście (Gal. 2:20.. Już sam nie kieruję swoim życiem, lecz Chrystus żyje we mnie i mnie prowadzi. Moją postawą jest teraz zaufanie Synowi Bożemu, który mnie ukochał i za mnie oddał życie.).
Motywowany miłością do nas, Jezus „uwolnił nas od naszych grzechów przez swoją krew” (Obj. 1:5b). Oczywiście Jan odnosi się tutaj do odkupienia dokonanego przez naszego Zbawiciela. Jezus, Lew z plemienia Judy, jest Barankiem Bożym zabitym za swój lud, aby uwolnić go od winy i mocy grzechu (Mk 10:45 [Przecież nawet Ja, Syn Człowieczy, nie przyszedłem po to, żeby Mi służono, lecz aby służyć innym i złożyć własne życie jako okup za wielu. ]; Ap 5).
Poprzez to zadośćuczynienie Jezus dokonał trzeciego aspektu swojego dzieła opisanego przez Jana - uczynił nas królestwem kapłanów dla Boga Ojca (Obj. 1:6). Pan zawsze zamierzał uczynić swój lud królestwem kapłanów z pełnym dostępem do Jego tronu, ale tylko śmierć Chrystusa pozwoliła to osiągnąć (Wj 19:1-6; Hbr 10:1-22).
Obj. 1:6 zwięźle opisuje „rzeczy, które muszą wkrótce nastąpić” zgodnie z 1:1. Jan mówi, że wkrótce Jezus przyjdzie na obłokach i ujrzy Go wszelkie oko, a wszystkie narody świata będą biadać [zapłaczą z Jego powodu] (w. 7).
To przyjście Pana na obłokach może metaforycznie przedstawiać Boże sądzenie ludzi za pomocą ziemskich środków (np. Jer. 4, zwłaszcza w. 13 ... Oto nadciągnie jak obłoki, a jego rydwany jak wicher, jego konie są szybsze niż orły. Biada nam, bo jesteśmy spustoszeni.).
Zatem, jeśli Jan pisał w połowie lat 60-tych, Obj. 1:7 może odnosić się do Bożego sądu nad Jerozolimą za odrzucenie Jezusa, który nastąpił wkrótce po wizji Jana, gdy Rzym zniszczył miasto w 70 roku n.e..
Ale słowo „wkrótce” w Obj. 1:1 może również odnosić się nie do krótkiego okresu czasu mierzonego w latach, ale do natychmiastowości w tym sensie, że żyjemy w ostatecznej erze historii i nie ma już nic innego do zrobienia, jak tylko doprowadzenie królestwa do stanu ostatecznego.
Z Bożej perspektywy przyjście Jezusa jest bliskie, ponieważ jest to jedyna rzecz, jaka pozostała do wykonania w Jego planie odkupienia.
Objawienie 1:7 odnosi się zatem do przyjścia Chrystusa pod koniec historii, jeśli Jan pisał w połowie lat 90-tych naszej ery.
Jednak obie interpretacje są możliwe do pogodzenia: sąd nad Jerozolimą w 70 r. n.e. może być postrzegany jako zapowiedź większego sądu Chrystusa nad światem pod koniec czasów.
Coram Deo
Jezus przyjdzie ponownie, aby osądzić świat i usprawiedliwić swój lud. Jak pisze Matthew Henry, „On przychodzi, aby dokonać pomsty na tych, którzy nie znają Boga, jak również na tych, którzy nie są posłuszni ewangelii Chrystusa”. Naszym zadaniem jest żyć w świetle tej prawdy, maksymalnie wykorzystując nasz czas na służbę Chrystusowi i głoszenie ewangelii naszym przyjaciołom i rodzinie. Starajmy się zachować to drugie przyjście zawsze w naszych myślach, abyśmy mogli wypełnić nasze powołanie jako lud Boży.
Do dalszego studiowania
Abdiasza 1(15) Gdyż bliski jest dzień PANA dla wszystkich narodów! Jak ty postępowałeś, tak postąpią z tobą. Zapłata za twoje czyny wróci na twoją głowę.
Dz.Ap. 17(30) Pominąwszy więc czasy niewiedzy, Bóg wzywa teraz wszędzie wszystkich ludzi, aby się opamiętali, (31) ponieważ wyznaczył też dzień, w którym sprawiedliwie osądzi zamieszkały świat. Sędzią będzie Człowiek, którego On ustanowił, a dowód na to przedstawił wszystkim, gdy wzbudził Go z martwych.
