czwartek, 9 października 2025

R..C.Sproul | Tysiąc lat Obj.20:1-2

 


Objawienie 20:1-2


"I ujrzałem anioła zstępującego z nieba, 

mającego w ręku klucz do otchłani i wielki łańcuch. 

I pochwycił smoka, węża starodawnego, 

którym jest diabeł i szatan, i związał go na tysiąc lat".


Dziś dochodzimy do być może najbardziej kontrowersyjnej i najczęściej dyskutowanej części Księgi Objawienia: rozdziału 20. Tekst ten, zwłaszcza wersety 1-6, jest kluczem do zrozumienia natury i czasu tysiącletniego panowania Chrystusa, tematu, który wciąż wywołuje spory wśród wierzących.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsca i złożoność zagadnienia, nie możemy odpowiedzieć na każde pytanie postawione w tym skomplikowanym fragmencie. 

Możemy jednak zidentyfikować kilka ogólnych zasad, które pomogą nam zrozumieć Obj. 20. 

Po pierwsze, musimy wziąć pod uwagę chronologiczny związek między Obj. 19 a Obj. 20. Jak widzieliśmy, Obj. 19 kończy się wizją powrotu Jezusa i Jego pokonania bestii oraz narodów sprzymierzonych z bestią przeciwko ludowi Bożemu. 

Czy oznacza to, że Obj. 20 opisuje to, co wydarzy się po powtórnym przyjściu Chrystusa?

Wiele czynników wskazuje na to, że wydarzenia z r. 20 nie następują chronologicznie po r. 19. 

Po pierwsze, Obj. 19:17-21 bardzo wyraźnie opisuje klęskę i zniszczenie narodów i jednostek, które zawarły sojusz w celu podjęcia ostatecznej próby pokonania Chrystusa i Jego ludu. Szatan jest jednak w stanie poprowadzić narody przeciwko Panu w Obj. 20:7-10! Trudno sobie wyobrazić, w jaki sposób po Obj. 19:17-21 pozostałyby jakiekolwiek narody, które szatan mógłby poprowadzić, więc rozdział 20 najprawdopodobniej nie odnosi się do wydarzeń, które nastąpią po drugim przyjściu Jezusa. 

Po drugie, istnieją ważne podobieństwa między Obj. 20:1-10 a Obj. 9:1; 12:10-17. W obu przypadkach mamy do czynienia z pokonaniem diabła i ograniczeniem jego mocy po tym, jak spadł z nieba. 

Ponieważ wiemy, że 9:1-11 i 12:10-17 opisują rzeczy, które mają miejsce między pierwszym a drugim przyjściem Chrystusa, podobieństwa z r. 20 wskazują, że r. 20 prawdopodobnie odnosi się w jakiś sposób do tego samego okresu.

Księga Objawienia ma cykliczną strukturę, w której te same rodzaje rzeczy są rozpatrywane wielokrotnie, ale z różnych perspektyw. Na przykład 6:12-17 prawdopodobnie przedstawia sąd ostateczny po powrocie Chrystusa, ale następnie sąd ostateczny jest ponownie widziany w 19:11-21, a następnie w 20:7-15. 

Obj. 20 wpisuje się w ten schemat, więc wydaje się, że rozdział ten ponownie mówi nam o całym okresie między pierwszym a drugim przyjściem Chrystusa, którego kulminacją jest powrót Jezusa w chwale, aby sądzić żywych i umarłych. Zatem tysiąc lat z 20:1-6 prawdopodobnie nie odnosi się do okresu po powrocie Jezusa.


Coram Deo

Aby zrozumieć nauczanie jakiejkolwiek księgi Biblii, musimy czytać ją zgodnie z logiką i intencjami autora, który ją napisał. Dlatego ważne jest, aby mieć podstawową wiedzę na temat zdrowej hermeneutyki, zasad interpretacji Pisma Świętego, które pozwalają nam rozpoznać umysł i intencje autora. Zrozumienie solidnych zasad hermeneutycznych wymaga pracy, ale jest tego warte, aby uchronić nas przed błędnym odczytaniem Słowa Bożego.


Do dalszego studiowania

Ezdrasza 7:10

Ezdrasz bowiem postawił sobie za cel zbadać zakon Pański 

i wprowadzić go w czyn 

oraz nauczać w Izraelu jego postanowień i praw.


Kaznodziei 12:9-10

 (9)  Poza tym Kaznodzieja był mędrcem, uczył on także lud wiedzy, 

rozważał i badał, i ułożył wiele przypowieści. 

(10)  Kaznodzieja starał się znaleźć godne słowa i należycie spisać słowa prawdy,


2 Tymoteusza 2:15

EKU

Staraj się usilnie, abyś sam stanął przed Bogiem 

jako wypróbowany i nienaganny pracownik, 

który wiernie przekazuje Słowo prawdy. 

Objawienie 12




_______________

Komentarz G. K. Beale do Objawienia 20:1-2


Podkreśla symboliczną naturę tekstu, silnie zakorzenioną w aluzjach do Starego Testamentu, oraz strukturę rekapitulacyjną całej Księgi Objawienia. Nie traktuje tysiąclecia jako literalnego, przyszłego okresu 1000 lat po powrocie Chrystusa, lecz jako symbol obecną erę między pierwszym a drugim przyjściem Chrystusa, w której szatan jest związany w ograniczonym sensie, a święci już teraz uczestniczą w mesjańskim królestwie.


1. **Struktura i kontekst literacki**:

   - Beale widzi Obj. 20:1-10 jako rekapitulację (powtórzenie i rozwinięcie) wcześniejszych wizji z Obj. 19 (np. upadek Babilonu i bestii). Nie jest to chronologiczna sekwencja wydarzeń po powrocie Chrystusa (jak w premilenijnej interpretacji), lecz tematyczne pogłębienie walki dobra ze złem.

   - Wersety 20:1-2 kontynuują wizję z 19:11–21, gdzie Chrystus pokonuje bestię i fałszywego proroka. Kluczowa jest chiastyczna (kanapkowa) struktura Obj. 17–22, gdzie wiązanie szatana (20:1-3) jest centralnym elementem symetrii:

     - A: Sąd nad nierządnicą (17:1–19:6)

     - B: Boski Sędzia (19:11-16)

     - C: Sąd nad bestią i fałszywym prorokiem (19:17-21; por. Ez 39)

     - **D: Uwięzienie szatana na 1000 lat (20:1-3)** ← centrum

     - D': Królestwo świętych na 1000 lat (20:4-6)

     - C': Sąd nad Gogiem i Magogiem (20:7-10; por. Ez 38–39)

     - B': Boski Sędzia (20:11-15)

     - A': Usprawiedliwienie oblubienicy (21:1–22:5; por. 19:7-9)

   - Ta struktura podkreśla, że Obj. 20 nie następuje po 19, lecz je interpretuje na nowo, unikając "dwóch bitew Gog i Magog" (jedna w 19:17-21, druga w 20:7-10), co byłoby nielogiczne w linearnej lekturze.


2. **Symbolika klucza, łańcucha i otchłani (20:1)**:

   - **"Klucz od otchłani" (kleis tēs phreatēs tēs abyssou)**: Aluzja do Iz 24:21-22 (uwięzienie "władców" w otchłani) i Łk 8:31 (prośba demonów, by nie być wrzuconymi w bezdenną przepaść). Otchłań symbolizuje podziemne więzienie sił zła (por. Rz 10:7). Anioł z kluczem reprezentuje autorytet Chrystusa (por. Obj. 1:18; 3:7; 9:1).

   - **"Wielki łańcuch w ręce jego"**: Nie literalny, lecz symboliczny – nawiązuje do związania Azazela w apokryficznej *Księdze Henocha* (10:4-6) i ogólnych obrazów uwięzienia w ST (np. Dn 7:9-14, gdzie bestie tracą władzę). Łańcuch oznacza ograniczenie władzy szatana, nie jego całkowite unicestwienie (to nastąpi dopiero w 20:10).


3. **Identyfikacja "smoka" i związanie go (20:2)**:

   - **"Smok, wąż stary, czyli diabeł i szatan"**: Beale podkreśla, że to kompleksowa identyfikacja szatana (por. Rdz 3:1; Iz 27:1 – "węża starodawnego"). Greckie *archaios* (stary) podkreśla prastare zło, kontrastujące z wiecznym królestwem Boga.

   - **"Związać go na tysiąc lat"**: Tysiąc lat to liczba symboliczna (10³ = pełnia; por. Ps 90:4; 2P 3:8), oznaczająca nieokreślony, ale kompletny okres. Nawiązuje do Dn 6:6-27 (związanie i uwięzienie lwa w jamie) i Iz 24:21-22 (krótkie uwięzienie przed ostatecznym sądem).

   - **Znaczenie związania**: Szatan nie jest całkowicie usunięty, lecz jego aktywność jest ograniczona – konkretnie, nie może "zwodzić narodów" (20:3), co odnosi się do zakłócania ewangelizacji pogan (por. Mt 28:19). Beale argumentuje, że to już się spełnia od zmartwychwstania Chrystusa: nawrócenie pogan (Dz 2–28) dowodzi, że szatan stracił zdolność do pełnego zwodzenia świata (por. J 12:31; Kol 2:15). Jednak ograniczenie jest częściowe – szatan wciąż działa (Ef 6:12; 1 P 5:8), ale nie na tyle, by powstrzymać królestwo Boże.


4. **Aluzje do Starego Testamentu i żydowskiej tradycji**:

   - Beale, jako ekspert od użycia ST w NT, wskazuje na paralelę z Ez 37–48: 

     - Zmartwychwstanie ludu Bożego (Obj. 20:4-6; Ez 37:1-14),

     - Mesjańskie królestwo (Obj. 20:4-6; Ez 37:15-28),

     - Ostateczna bitwa z Gogiem (Obj. 20:7-10; Ez 38–39),

     - Wizja nowego przybytku/nowego Jeruzalem (Obj. 21:1–22:5; Ez 40–48).

   - To potwierdza, że Obj. 20:1-2 to proroczo-wypełniająca wizja, gdzie związanie szatana inicjuje erę restytucji Izraela (duchowego, obejmującego pogan).


5. **Teologiczne implikacje**:

   - Millennium to "inauguracja" królestwa Chrystusa po Jego zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu (por. Dz 2:29-36; Ef 1:20-22). Święci "królowali z Chrystusem" (20:4) już teraz duchowo, a nie tylko w przyszłości.

   - Zachęta dla czytelników: W erze związania szatana Kościół ma nadzieję na zwycięstwo ewangelii, mimo okresowych prześladowań.



**Porównanie interpretacji Objawienia 20:1-2**


- **Tysiąc lat**:

  - Amilenizm: Symboliczny okres (obecny wiek Kościoła).

  - Premilenizm: Dosłowny 1000-letni okres po powrocie Chrystusa.

- **Wiązanie Szatana**:

  - Amilenizm: Ograniczenie mocy Szatana przez krzyż.

  - Premilenizm: Całkowite związanie Szatana w przyszłości.

- **Królestwo**:

  - Amilenizm: Duchowe, obecne królowanie wierzących.

  - Premilenizm: Fizyczne królestwo na ziemi.

- **Struktura Objawienia**:

  - Amilenizm: Rekapitulacja (powtórzenie wydarzeń).

  - Premilenizm: Chronologiczna sekwencja.

- **Zmartwychwstanie**:

  - Amilenizm: Duchowe (nawrócenie wierzących).

  - Premilenizm: Fizyczne zmartwychwstanie.



Beale podkreśla, że ta interpretacja harmonizuje z resztą NT (np. Rz 16:20 – szatan "wkrótce będzie podeptany"). 



___________

Praktyczne wnioski z nauczania Voddie'go Bauchama na temat Objawienia 20:1-2


Voddie Baucham - interpretuje ten fragment z perspektywy amilenijnej (symbolicznej), podobnej do G. K. Beale'a. 

Podkreśla, że tysiącletnie królestwo to nie literalny przyszły okres, lecz symbol obecnej ery między pierwszym a drugim przyjściem Chrystusa, w której szatan jest **związany w ograniczonym sensie** – nie całkowicie unieszkodliwiony, ale ograniczony w swojej zdolności do zwodzenia narodów (por. Obj. 20:3). To nawiązuje do zwycięstwa Chrystusa na krzyżu (Kol 2:15; J 12:31), gdzie szatan został "zdemaskowany i pokonany", ale wciąż działa (Ef 6:12; 1 P 5:8; Łk 11:21-22).


… podsumowanie kluczowych praktycznych wniosków:


1. **Zwycięstwo Chrystusa daje nadzieję w teraźniejszości – nie czekaj na "lepsze czasy"**

   - **Wniosek**: Szatan jest już związany przez Chrystusa, co oznacza, że Jego królestwo **już teraz postępuje**. Nie jesteśmy w defensywie, czekając na przyszłe tysiąclecie – Chrystus panuje z nieba, a my jesteśmy "królami i kapłanami" (Obj. 20:6) w codziennym życiu.

   - **Zastosowanie praktyczne**: 

     - W obliczu prześladowań lub kryzysów (np. kulturowych, jak w czasach Jana), pamiętaj o suwerenności Chrystusa. To motywuje do **odważnego świadectwa**, bo ewangelia nie jest blokowana (por. nawrócenie pogan w Dziejach Apostolskich).

     - Ćwicz wdzięczność: Codziennie rozważ, jak Chrystus "zdemaskował" szatana na krzyżu – to podnosi morale w walce duchowej.


2. **Ograniczona aktywność szatana – skup się na misji, nie na strachu**

   - **Wniosek**: Związywanie szatana (Obj. 20:2) nie oznacza jego całkowitego milczenia, lecz **ograniczenie zwodzenia narodów** (nie może powstrzymać globalnego postępu ewangelii). Szatan wciąż "ryczy jak lew" (1 P 5:8), ale jego ostateczna porażka jest pewna (Obj. 20:10).

   - **Zastosowanie praktyczne**:

     - **Ewangelizacja**: Angażuj się w misję – szatan nie może zatrzymać Bożego planu. Baucham zachęca: "Widzimy to w historii Kościoła: mimo oporu, ewangelia rozprzestrzenia się".

     - **Walka duchowa**: Używaj zbroi Bożej (Ef 6:10-18) świadomie – módl się o ochronę przed zwodzeniem (np. fałszywymi ideologiami), ale nie popadaj w paranoję. To praktyka dla rodzin: Ucz dzieci rozpoznawać "smoka" w kulturze medialnej.

     - W okresach "uwolnienia" szatana (krótkie fazy prześladowań, jak w Obj. 20:3), przygotuj się na intensywniejszą walkę, ale z ufnością w Bożą kontrolę.


3. **Życie jako "pierwsze zmartwychwstanie" – świętość w codzienności**

   - **Wniosek**: Wierzący już teraz uczestniczą w "tysiącleciu" przez duchowe zmartwychwstanie (Obj. 20:4-6; Ef 2:6) – jesteśmy "w Chrystusie" i króluje z Nim duchowo.

   - **Zastosowanie praktyczne**:

     - **Świętość osobista**: Żyj jako "święty i błogosławiony" (Obj. 20:6) – praktykuj dyscyplinę duchową (czytanie Słowa, modlitwa, społeczność). Baucham podkreśla: "To nie futurystyczna nadzieja, lecz teraźniejsza rzeczywistość".

     - **Służba w Kościele**: Bądź "kapłanem" dla świata – służ innym, głosząc nadzieję. W rodzinie: Buduj dom na fundamencie królestwa (np. poprzez katechizację dzieci w eschatologii).

     - **Wytrwałość w cierpieniu**: Objawienie pociesza prześladowanych – stosuj to w trudnościach (np. dyskryminacja religijna), widząc je jako część "wiązania" szatana.


"Objawienie - to nie straszenie, lecz umacnianie 

– żyj w zwycięstwie Chrystusa już dziś". 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz